kvp#5
Az automata elektromos autok megjelenese tobb hatassal jar egyutt:
- a robottaxik csokkentik a soforok megelhetesi lehetosegeit
- az elektromos autok elso generacioja noveli az autok arat
viszont:
-az automata autok elterjedese noveli azok szamat akik sajat autot tarthatnak (de auto vezetesere nem kepesek, pl. gyerekek, idosek)
- az elektromos autok elterjedesevel lehetseges a belso egesueknel olcsobb, kis hatotavolsagu jarmuvek gyartasa (pl. iskolaba jaros automata elektromos auto gyerekeknek, bevasarlokocsi idosoknek)
- az automata berautok piaca noveli a szukseges kiszolgalo szemelyzet szamat is, az a sofor aki eddig taxit vezetett majd takaritott, ezentul takarithat foallasban mert tobb automata taxi jut ra
"Nem keletkezik annyi extra munkahely, ami pótolná a kieső mennyiséget. "
Ez a 4. ipari forradalom lenyge. Keletkeznek uj munkahelyek, de vagy jelentosen magasabb vagy jelentosen alacsonyabb kvalifikacioval mint a megszuno munkak.
" Nem mindenki alkalmas programozónak, főleg hogy a szakértői rendszerek (valós AI még nem elérhető) elsősorban a kezdő programozók munkáját veszi el, ami létszükséglet a profik pótlásához,"
A szakertoi rendszerek a programozo technikusok munkajat veszik el, amiket szinte egyaltalan nem kepeznek es igy a kezdo mernokok kenytelenek vegezni a szakmunkanak szamito favagast (a kodolast) is. A gyorsan kikepzett programozok valojaban csak technikusi szintre kerulnek tudasban. Oket lehet potolni, de eleve hiany van beloluk. Az meg, hogy az atlagos embernek a tintapatron es papir tolto, a rendszergazda, a programozo es a tesztelo is informatikus mernoki munkanak szamit nem jelenti azt, hogy nem betanitott munkasokrol es technikusi munkakorokrol van szo. A tenyleges mernokok feladata csak a rendszer- es programtervezes lenne, ami a jelenlegi MI mellett is szukseges. Egy auto gyartasakor sem a tervzomernok fogja beallitani az osszes szerszamgepet, aztan kezelni oket a gyartas soran es pakolgatni a raktarkeszletet. Szoftverfejleszteskor is a mernoki munka veget er a rendszer- es programtervek megszuletesekor, utanna mar csak a technikusi szintu kod es adatlapatolas van (kodolas, teszteles, dokumentacio, stb.).
Szerintem az autoforgalom automatizalasa es az elektromos atallas novelni fogja az utakon levo jarmuvek szamat, amennyiben a nyugat hagyja ervenyesulni a tomegtermeles arcsokkento hatasait. (tehat effektiv atadja piacat Kinanak) Persze ez munkahelyek megszuneset jelenti sok kis tudassal vegezheto szakmaban, de ne feledjuk el, a liftkezelo is egy szakma volt regen. (az elso lifteket egy menet/fek karral iranyitottak mint a villamosokat, kesobb pedig csak a kezelo nyomkodhatta a gombokat es ember reagalt a lift hivasara is) Hasonlo megszunt szakma a telefonkozpontos is, ahol kezdetben minden hivas tobb telefonkezelo emberen ment at es kezzel dugdostak (route-oltak) a hivasokat egyik kozpontbol a masikba. A soforok es vonatvezetok megszunese csak ennek az automatizalasi folyamatnak egy ujabb lepese. (lasd 4-es metro Budapesten, gyakorlatilag egy jo nagy vizszintes lift rendszer)