• kvp
    #16
    "Ha pótalkatrészt kell vinni, vagy személyzetcsere kell egy űrállomáson, akkor nem egy hatalmas rakéta a jó megoldás."

    A spacex a dragon, dargon xl, falcon, falcon heavy, starship sorozattal lefedte a teljes piacot, belertve a kis meretu muholdak feljuttatasat is, mivel gazdasagos csomagban viszik fel oket, lasd starlink. Egyszeruen a raketa ujrafelhasznalas miatt mas technologiaval nem lehet alajuk igerni.

    "Biztos vannak műszaki problémák, de miért nem ilyen ilyenben kutatunk?"

    Egyetlen nem hasznalt es hatekony technologia lenne meg, az ssto urrepulogepeke, amibol viszont csak az also legkorben levegot szivo, nuklearis meghajtas lenne gazdasagos, mivel fosszilis uzemanyagokkal es a jelenlegi technologiakkal a falcon fele fuggoleges fel es leszallas a leg gazdasagosabb, leginakbb a 2 (falcon 9) vagy 3 stage-es (falcon heavy) uzem miatt. A legkori nuklearis hajtashoz szuseges technologia az USA kezeben van (a General Electric-nel, mellekesen a legnagyobb hagyomanyos repugephajtomu gyarto), de egyezmenyek tiltjak a legkori hasznalatat. Az EU-nak nagyjabol semmije sincs alapkutatas szintjen sem. A brit vegyes legkori es folyekony oxigenes ram/scram jet fejlesztes meg mar az EU-n kivul van a britekkel egyutt. Meg ugyebar 30 eve nem sikerult osszerakniuk.

    "Lehetne-e az ürrepülőgépet ballonokkal (szép lassan, de biztosan) felemelni amíg lehet és akkor válik le és indítja a rakétáit, amikor már jó magasan van?"

    Nem, mivel nem tudunk ballonnal annyira felmenni, hogy szamitson. Ugyanezert nem er sokat a hegytetorol inditas sem. Tul alacsonyan van az elerheto magassag.

    "Vagy a mágneságyúval feljuttatandó kis csomagok? Különösen ha nagyon magas hegybe fúrt alagútba épül a mágneságyú?"

    Tul suru a legkor. Ha tudunk olyan lovedeket epiteni ami kibirja azt a hot ami az elso par percben erne a jarmuvet, akkor tudunk sramjet-et is es az egy lovedekkel ellentetben folyamatosan tolja elore magat, tehat nem lassul az inditas utan, hanem tovabb gyorsul. Jelenleg az USA es Japan, meg talan Kina tud ilyen jarmuveket epiteni, kiserleti szinten. Az EU sehol nincs a temaban. Jelenleg az egyetlen ezzel kiserletezo ceg is amerikai (kaliforniai egesz pontosan).

    "Találj ki olyan pályát, ahol kevesen futnak, de reményteljes."

    Lassan elfogy ehhez a szaktudas es mar biztosan elfogyott a nyesanyag es a fejleszteshez szukseges toke. Ezert nincs az Ariane-nak sajat leszallni kepes, tobbszor felhasznalo raketarendszere. Meg a fejleszteshez szukseges elmeleti tudas is az EU-n kivul van. (itt ott a vilagban, de mashol)

    Az alapkutatast kellene fejleszteni, melle az alap ipart (nehez es konnyuipar), hogy legyen toke is az alkalmazott kutatasokhoz. Mellette az oktatast sem lehetne hanyagolni, hogy versenykepes legyen az EU kutatasi tevekenysege a vilag tobbi reszevel szemben. Ehhez kepest az EU-ban leepitik az ipart es beszantjak az oktatast. Penzugyi "termekekbol" nem lehet megelni, mert ipar nelkul nincs az EU-s penz mogott tenyleges ertek.