• Gabo
    #15
    Egy kis mítoszrombolás azoknak, akik szerint a CD minőség (16 bit 44.1 kHz) nem elég jó, mert "elveszik valami" a digitalázlás során:


    Ennél nagyobb bitmélységnek és mintavételezésnek legfeljebb felvétel készítés, mixelés, masterelés és egyéb stúdió munkák közben van értelme. Ott is csak egy bizonyos mértékig. Minél nagyobb a bitmélység és a mintavételezés, annál nagyobb az állományok mérete. Márpedig a stúdió hardvernek is megvannak a korlátai számítási teljesítmény, memória, tárolókapacitás, stb. szempontjából. (Ugye azt senki sem gondolja, hogy a stúdiókban még mindig full analóg rendszerekkel dolgoznának? Ha használnak is analóg rendszereket, annak "művészi" okai vannak. A végeredmény pedig digitálisan kerül tárolásra és továbbításra a gyártást végző részleg felé.)

    Vinyl/bakelit esetében a hangerő/dinamika tartomány eleve korlátozott. Egyszerűen nem lehet egy bizonyos mértéknél mélyebb/magasabb barázdákat létrehozni. Erre ráadásként még kihat az is, hogy a lemez nyomásakor mennyire törekedtek a minőségre.
    A CD 16 bites mintája 96 dB dinamika tartományt tesz lehetővé elméletben. Ez a 96 dB kb. egy légkalapács hangja, azaz eléri és esetenként meg is haladja az emberi fájdalom küszöböt.

    Persze, mindig lesz különbség a vinyl, kompakt kazetta, CD és a "Hi-Rez" felvételek között.
    Ezek a különbségek részben az adott hordozó korlátaiból adódnak. De talán még ennél nagyobb mértékben a stúdióban dolgozó hangmérnök munkájától függnek!

    Persze szerintem mindenki azt hallgat amit akar. (Meg azt hall, amit hallani vél...)