• Dodo55
    #79
    Meg ha már itt tartunk, amitől én hülyét kapok az az, amikor egy kalap alá veszik manapság sokan a benzin és a dieselmotorok kibocsájtását.

    Persze mindegyik kb. egyforma volumenben "szennyez" ha csak felületes módon messziről nézzük a dolgot, csak marhára nem mindegy, hogy többségében elégetlen szénhidrogénekről és üvegházhatású gázokról van szó, amiknek az ember egészségére a levegővel jól keveredve kb. semmilyen közvetlenül káros hatása nincs, vagy pedig rákkeltő és a földfelszíni alacsony légkörben megrekedő szilárd részecskékről (korom), amiket a hagyományos benzinmotorok (EURO0 - EURO4 környéke) szinte csak elhanyagolható mértékben bocsájtanak ki, ellenben a dieselek és a "korszerű" közvetlen befecskendezésű benzinmotorok annál inkább.

    Sokkal ésszerűbb tehát a dieseleket kivezetni amilyen széles körben csak lehetséges (még ipari területen is ugyanúgy léteznek nagy lökettérfogatú Otto motorok - és itt a benzin mellett a földgáz / CNG is megfelelő üzemanyag ezekhez -, tehát valójában ott sincs kizárólagossága a diesel technológiának) és helyettük benzines (ezeknél visszatérni a korábbi végtelenül kiforrott szívócsatornai befecskendezőrendszerekhez) vagy öntöltő benzin-hybrid technológiákra átállni. Ezeket sokkal kevésbé lesz már utána sürgető leváltani, amíg nem áll rendelkezésre kellően kompromisszummentes alternatíva a mostani nehézcellás energiatárolójú + szárazelektromos hajtású megoldások helyett.

    Gond azért annyi van persze, hogy az európai gazdaságot sajnos az elmúlt hosszú évtizedek során katasztrófális mértékben beszőtte a diesellobbi, úgy értem nem csak politikailag (mert az EP-t kellő elhatározással bármikor meg lehet tisztítani, ha annyira elvetik a sulykot a társadalmi érdekek vs. lobbiérdekek viszonylatában), hanem maga a gazdaság vált függővé rendkívüli módon a diesel technológiában kiemelten érdekelt autóipari cégóriások teljesítményétől, hiszen számtalan kisebb szereplő az ő megrendeléseik kiszolgálásából él. És bizony hiába a más területeken sokkal józanabb beállítottság, itt ezen a területen sajnos semmivel sem különb a magyar politika sem az EU-s holdkórosokéhoz képest... Itt van kb. mindenki nálunk közülük és talán pont az összes ország gazdasága közül a legjobban függünk az ő működésüktől. Az meg aztán kérdést sem hagy végül, hogy a mai napig csak a gázolaj ÁFÁ-ja igényelhető vissza, ezzel bebetonozva kb. a teljes gazdaságot a diesel technológia használatába. Ja és nehogy valaki itt bedobja, hogy az elektromos áram ÁFÁ-ja is visszaigényelhető, amikor a gazdaság tele van nagy igénybevételű tehergépkocsikkal / munkagépekkel és ahol bármi miatt mégis életképes az elektromos-akkumulátoros megoldások használata, ott mindig is már eleve üzemben voltak ilyenek az idők kezdete óta, tehát a diesel megoldások eleve olyan területeken terjedtek el ahol nem volt életképes alternatíva a nehéz / szegény sűrűségű energiahordozók használata, vagy pont ahol hálózat hiányában / tartalékként eleve elektromos áram előállítására használják őket (aggregátorok).