• kvp
    #45
    "Evtizedek ota megy a fejlesztes, trukkozes a fogyasztassal, mikozben eleg lett volna azt eloirni, hogy egy auto max 700-800 kg, es akkor nem kell tobbszaz loeros motor."

    Ha limitaljak az autok tomeget, akkor az egy autora juto maximalis kapacitas is limitalt lesz. Tehat elektromos valtozatban kb. 50 km lesz a hatotav. Jelenleg az aksi technologia meg nagyon nem tart ott, hogy a benzinhez merheto energiasuruseget elerje. (tisztan elmeletileg egyebkent elerheti, keringtetett folyadekos aksik, azaz zartciklusos uzemanyagcellak hasznalataval)

    Az infrastrukturara azt tudom mondani, hogy ott volt a magyarorszagi faluvillamositasi program, amikor tenyleg mindent felturtak es uj vezetekek, eromuvek epultek az egyik oteves terv kereteben. Most az elektromos autok es a foldgaz kivaltasa miatt hasonlo orszagos epitkezesre lenne szukseg. Uj eromuveket kell epiteni (a mostani teljes fogyasztas 2.5x-eset) es melle uj halozatokat. El kell erni, hogy a mostani par tiz amperes lakossagi kapacitas minden lakas eseten 100A (23kW), minden atlagos csaladi haz eseten 3-400A (92kW) lehessen. Ebbol mar jutna a hoszivattyunak es az 1-2 garazsban allo elektromos autonak is.

    Kozteruleti parkolohelyek eseten minden parkolohelynek kell sajat tolto fej. Akinek nem jut toltocsatlakozo, az ott nem parkolhat alapon. Igy aki megall barhol, a parkolasi dijat is az autoja toltore dugasaval tudna aktivalni.

    A megujulok hasznalatabol eredo ingadozasokat pedig vagy csucseromuvekkel (legyen az szivattyus tarolos vagy szintetikus metan alapu) vagy helyi tarolo alallomasokkal lehet kivedeni. Utobbikbol mar most is hasznalnak parat meg Ausztraliaban is. A tarolos eromuvek meg nem uj talalmany, nyugaton nepszeruek.

    Megoldhatoak ezek a fejlesztesek? Igen, minden technologia rendelkezesre all. Egyszeruen csak a forrasokat kell megtalalni es a legjobb erre a celra a lakossag. Tehat aki fenn akarja tartani az eletszinvonalat, ahol sajat csaladi hazban lakik es autoval jar, annak ki kell majd fizetnie az uj elektromos infrastrukturat. Aki nem kepes erre, annak ott vannak a varosi magashazak (ugynevezett panelok) es a tomegkozlekedes, ahol nincs szukseg uj elektromos infrastrukturara, mert se autoja nincs a lakonak, se hoszivattyuja.

    Igen, a tiszta infrastukturara atallas kozel 2-300 evvel vetheti vissza a lakossag tobbsegenek az eletszinvonalat, de megfelelo szocialis vedohalo eseten aki ma panelban el auto nelkul, az mar nem kerulne lejjebb es erre a szintje jonne csak le a kozeposztaly tobbi resze, mig a szegenyek eseten akar eletminoseg javulast is hozhat a faluszeli szegenysorrol az energiahatekony varosi magashazba, egy szocialis berlakasba koltozes. Ez a gazdasagi es tarsadalmi atrendezodes a zold atallas ara es nyugaton mar evek ota e fele mozognak.