• kvp
    #22
    "A belsoegesu motorok hojenek hasznositasarol pedig nem csak en szeretnek bovebben hallani, hanem az egesz autoipar. Persze, ha a tudjukkik nem engedik..."

    Ezt mar nagyjabol mindenki ismeri. Belso egesu motorok eseten akkora a termikus veszteseges, hogy a hulladekhovel lehet "ingyen" futeni az autot. Gyakorlatilag a hutoviz nem a kulso hutoblokkra kerul, hanem az utaster futotesteire. Elektromos autoknal annyira kis merteku a hajtaslanc melegedese, hogy a futest hoszivattyukkal vagy meg pazarlobb rezisztiv futessel lehet csak megoldani.

    Belso egesu jarmuveknel a hulladekho utaster futesen tuli hasznositasa nem gazdasagos, mert akkor mar annyi erovel egy kulso egesu stirling generator es egy elektromos hajtaslanc jobb hatasfokot hoz. (meg mindig nem uzemanyagcella szint, de hatarozottan jobb mint a belso egesu motoroke)

    "Áruld már el, hogy kinek van pénze EV-re aki annyira ráér, hogy autópályán 130 helyett konstans (tehát fékezés és visszagyorsítás nélkül!) 110km/h-val közlekedik? Hol van ennek tényleg bármi köze a valósághoz?"

    Mondjuk az USA-ban, ahol 70 mph, azaz 112 km/h a hivatalos orszaguti tempo. Szoval aki nem akar gyorshajtani, az az uthalozat jelentos reszen nem fog 112 km/h folott rohangalni. Van par hely ahol lehet 80 mph-val menni (129 km/h), de az olyan ritkasag mint Europaban a nemet autopalyak. Az atlagfogyaszto szamara az USA-ban a 112 km/h a maximalis utazosebesseg a Teslakat oda terveztek, nem nekunk.

    Egyebkent tudjuk, hogy igen, jelenleg a legtobb elektromos auto nem tudja azt a hatotavot amit a benzines vagy dizel jarmuvek. Viszont a legtobb embernek nincs szuksege erre. Ha eleve egy 15 perces varosban el, akkor autora sem nagyon van szuksege, de ha mondjuk amerikai es a lakohelye, a munkahelye es a bevasarlokozpont kozotti haromszogben ingazik, akkor is eleg neki az ev 99%-aban egy atlagos low end elektromos auto (mondjuk egy alap model Y, ami ott azert mar olcsonak szamit).

    "Tehát elképzeltünk egy katasztrófát és amit mondasz, az azt követő első néhány órára megállja a helyét. Viszont azzal már nem számolsz, hogy utána az életnek amint csak lehet mennie kell tovább, a remélhetőleg minél nagyobb túlélő tömegnek be kell állnia amilyen hatékonyan csak lehet a civilizáció újraindításába és ehhez szükség van a minél agyonüthetetlenebb közlekedési eszközök tömeges elérhetőségére."

    A nuklearis haborut leszamitva egy elektromos auto, egy olyan tolto halozattal ami kepes a szigetuzemre ugyanugy nem jelent semmilyen hatranyt a belso egesuekkel szemben. Sot ha kiesnek a finomitok es a globalis nyersolaj ellato lancok, akkor egy barmilyen aramforrasrol uzemeltetheto elektromos auto flotta sokkal megbizhatobb, mert egy napelemes vagy szelturbinas generator tud helyben is tolteni, de egy gozturbinas hoeromuhoz is csak valami egheto kell a kazanokba. Raadasul ez azt jelenti, hogy eleg az elektromos es ivoviz/csatorna halozatot helyreallitani, mivel mas kozmuvet nem hasznal az adott tarsadalom. (azaz se foldgaz, se egyeb szenhidrogen ellatas nem kell) Az elektromos halozat helyreallitasahoz pedig lehet gazuzemu veszhelyzeti jarmuveket hasznalni, amik mehetnek betarolt (es finomitast nem igenylo) foldgazzal, szintetikus metannal, biogazzal vagy ha nagyon nincs mas, akkor akar fagazzal is. Ennel mar csak a gozgepek egyszerubbek es igenytelenebbek. Raadasul ha nincs eppen vilaghaboru vagy nagyobb katasztrofa, akkor az elektromos jarmuvek nem termelnek semmilyen szennyezo anyagot. (felteve, hogy az aram eloallitasa is szendioxid semleges modon tortneik, lasd feljebb)

    Ha pedig atomhaborura keszulunk, akkor maradnak a gozgepek es a metan (vagy biogaz, fagaz) alapu jarmuvek, mert barmi ennel bonyolultabb gyakorlatilag ellehetetlenul a civilizacio es a globalis kereskedelem megszunese soran. Magyar peldanal maradva, itthon nincs nagyon olajkut, tehat csak olyan jarmuveket lenne szabad hasznalni, amik a termeszetesen megtalalhato energiaforrasokat hasznaljak. Az emlitett logika alapjan a magyar vasuti jarmuallomanyt lehetne gozmozodonyokkal es az auto allomanyt magyar lovaskocsikkal kivaltani, biztos ami biztos alapon. Azert ha az autok 25-30%-at lovaskocsikra kellene cserelni (kotelezoen), akkor azert sok ember keresne reggelente inkabb a legkozelebbi villamos vagy jobb hijan lovasuti megallot. Ehhez kepest az elektromos auto es traktor, hazai napelemrol vagy atomeromurol toltve azert jobb megoldasnak tunik.