• kvp
    #4
    A sutik eredetileg bongeszo oldali adattarolasra szolgaltak, hogy az oldalaknak ne kelljen a szerveren semmit sem tarolniuk, ami a statikus weboldalak idejen hasznos volt. Aztan kesobb mar inkabb arra szolgaltak, hogy a belepett felhasznalok munkafolyamat azonositoit taroljak, tehat ne kelljen minden bongeszoablak bezaras utan ujra es ujra bejelentkezni.

    Amiert kovetesre lehet hasznalni oket, annak ket oka van:
    -ha ugyanarra a cimtartomanyra mutato tartalmak tobb eltero helyen levo oldalban is megtalalhatoak, akkor az adott cim mogott levo szerver latja az osszes eltero helyrol erkezo kereset es ossze tudja kapcsolni oket
    -a bongeszok tobbsege tovabbra is alapbol elfogadja a sutiket

    A GDPR fele kerdezgetes csak olyan becsszo alapon mukodik, mert fuggetlenul attol, hogy mit valaszolunk, a bongeszo attol meg elrakja es visszaadja az azonositokat az adott oldal szamara. Regebben maga a bongeszo kerdezett ra az adott sutire a beerkezese soran es lehetett igen-t, nem-et, mindig-et es soha-t nyomni. Nem vagy soha eseten a bongeszo eldobta a sutit, soha eseten az adott cim eseten mar nem is kerdezett ra tobbet. Ebben az volt a jo, hogy ha pl. a google cimtartomanyara egyszer nem-et mondtunk, akkor tobbet egyetlen google hirdetest tartalmazo oldal se zavart a google sutijeivel. Hasonlo mukodest ma is elo lehet hozni, csak nagyon nagyon elastak es nem a suti fogadaskor kerdez, hanem elore be kell kapcsolni, aztan meg ha mashol megis kell akkor meg kikapcsolni. A Google sajnos allandoan letiltja az osszes ezt automatizalo Chrome bovitmenyt.

    A regi mukodes most leginkabb a hatter ertesitesek megjelenitese eseten lathato, ahol tenyleg rakerdez a bongeszo, hogy tenyleg akarjuk-e hogy az ablak bezarasa utan kesobb majd popupokat dobalhasson fel az adott oldal. A soha nem akarom es ne is kerdezz ra tobbet opcio itt is hianyzik valamiert. (webes email vagy uzenetkuldo oldalak eseten lenne csak ertelme, de szinte minden hir- es reklamoldal ezzel probalkozik)

    Boven eleg lenne, ha a GDPR-es popup-ok helyett a bongeszok kodjaba kellene berakni a felhasznaloi preferenciak testreszabhatosagat. Tehat pl. a Google-nak kotelezove kellene tenni jogi uton, hogy a sajat bongeszojeben egy mozdulattal blokkolhatova tegye az osszes penzszerzesi lehetoseget. Aztan atverni az osszes tobbi bongeszo gyarton es forgalmazon (pl. Apple) ugyanezt. (az Apple egyebkent mar elerhetove tette ezt az opciot, de csak a Google ellen, a sajat sutijeit valamiert nem blokkolja)

    ps: Egyebkent ha sikerulne a fenti otletet atverni valahogy gdpr v2 neven, akkor van ra esely, hogy a legtobb ingyenes szolgaltatas (google, gmail, youtube, maps stb.) megszunne Europaban. Az Android eseten a folyamatos nyomkovetes el nem fogadasa mar most is blokkolja a maps mukodeset es arukapcsolaskent a bluetooth funkciok egy reszet is. Szerintem az EUs jog szellemisege alapjan e miatt is buntetheto lenne a Google, igen is kotelezni kellene az adatgyujtes es egyeb beveteli forrasok nelkuli ingyenes szolgaltatasra. (mint ahogy pl. az energiaipari es tavkozlesi cegeknel is csak a nonprofit mukodes lenne elfogadhato, ezek ugyanis mara ugyanugy kozszolgaltatasok, mint pl. a google maps vagy a kozossegi halozatok)