• kvp
    #17
    "Hiszen gyorsítás esetében először a gyorsulás elvételére kell energiát fordítani."

    Ezert jok az elektromos autok. Egy ciklus alatt tudnak gyorsitasrol fekezesre valtani. Teslak eseten a harom fazisos elektromos motor es az attetel miatt ez 100-300 Hz, tehat 1/100-ad masodperc alatt tud a vezerles padlofekre valtani. Az emberi reakcioido mas kerdes, de alapvetoen az onvezeto rendszer idejet nezve ez 110 fps, tehat 1/110, ami osszesen kb. 1/50-ed masodperc, azaz 20 msec.

    Az egypedalos uzemmod hasznalata eseten egyebkent az embernek is konnyebb, csak leveszi a labat a gazrol es magatol megall a kocsi. Ez gyorsabb mint atrakni a fekre. A ketlabas mod hasznalata nem gyakori, de amerikaban a Ford T modellek es kesobb a hidrodinamikus valtok miatt elterjedt, ott eleg a feket megnyomni es az automatikusan elveszi a gazt is.

    "A fékerőnél még fontos szempont a tapadás, tehát az abroncs is. Hiába szuper erős a fékrendszer ha a kerék csak simán csúszik az aszfalton."

    Ha a jarmu kepes volt az adott erovel gyoritani kiporges nelkul, akkor ugyanezzel az erovel tud fekezni megcsuszas nelkul. Tehat a tapadas miatt a maximalis gyorsitasi ero adott sebessegen egyenlo a maximalis fekezesi erovel ugyanezen a sebessegen. Akkor lehetnek kellemetlen helyzetek, ha jo tapadasu reszrol rossz tapadasu reszre megy at a jarmu. Ekkor ha a sofor vagy a szoftver nem latja elore a gondot es lassit idoben, akkor fekezhetosegi problema lephet fel.