• kvp
    #14
    Elektromos autoknal az uzemi fek maga a villanymotor. Ugyanolyan metekben kepes lassitani a jarmuvet amilyen mertekben kepes volt gyorsitani. A hagyomanyos mechanikus fekrendszer csak ezt egesziti ki, tehat egy elektromos jarmu mindig nagyobb fekhatassal rendelkezik, mint a legnagyobb gyorsulasa. Ahogy gyorsitasnal a kiporgesgatlo gondoskodik a tapadasrol, ugyanez mukodik ABS-kent a fekezesnel. A surlodas alapu mechanikus fekeket csak a maximalis gyorsulas feletti fekezesnel (padlofeknel) hasznalja a vezerlo szamitogep. A legtobb modern elektromos auto eseten meg a lejton allo helyzetben tartasra is csak a motort hasznalja az auto, a hagyomanyos fekeket csak parkolaskor huzza be. (tehat ha D-bol P-be tesszuk a menetiranyvaltot)

    Az igazi veszelyt a nagy gyorsulas es a nagy hirtelen nagy fekero okozza. Tehat a vezetonek kevesebb ideje marad reagalni, mert a jarmu tul gyorsan tul nagy sebessegre gyorsul fel, mig fekezesnel a mogotte haladok nem szamitanak arra, hogy egy elektromos auto szo szerint ki tudja dobni a horgonyt es 1.3G-s gyorsulas mellett akar 1.5G-s lassulasra is kepes. Ez azt jelenti, hogy maximalis fekeron 90 km/h-rol kb. 1.75-2 masodperc alatt kepes allora fekezni. (ha jol tudom ez csak track mode-ban van engedelyezve) Ezt a legtobb esetben persze nem engedi a szoftver a hirtelen megallast, de veszhelyzeti fekezesnel elojohet. A legtobb sofor nem tart varosi 50-es temponal elegseges fektavot, igy ha egy Tesla egyszer csak megall elottuk, akkor a reakcio idejuk es a kocsijuk gyenge fekrendszere miatt szinte teljes sebesseggel mennek bele hatulrol. A fentiek miatt a motor erejetol fugg a maximalis fekero is, igy a leggyengebb fekereje a leggyengebb Teslanak van, ez az egymotoros, long range model 3, a legjobb fekereje pedig a Tesla model S plaid-nek van, amit a fenti peldaban is leirtam.

    A problemara egyebkent az lenne a megoldas, ha normal uzemben korlatoznak a motorok maximalis leadott teljesitmenyet, tehat hiaba tudna 2 masodperc alatt 60 mph-an lenni a kocsi, visszakorlatozak azt szoftverbol mondjuk 10 masodpercre. Torvenyileg megadott maximalis gyorsulas cimszo alatt. A fekezesi baleseteknel a nagy motor fekero fontos, hogy egy hirtelen kiugro gyalogos elott meg tudjon allni a kocsi, meg akkor is e miatt legzsakot kell nyitni. Viszont itt a kovetesi tavolsagot kellene ugy beallitani, hogy ha az adott korulmenyek kozott nem tudna a jarmu megallni ha az elotte halado betonfalba utkozne, akkor a szoftver automatikusan elvegye a gazt, kialakitva ezzel az adott sebessegen es adott utviszonyok szerint mimimalisan szukseges kovetesi tavolsagot. Igen, amig nincs mindenkinek ilyen szoftere, addig a modern szoftverrel szerelt autok ele rendszeresen beallnanak masok es a kocsi mindig magatol beengedne oket, de ez ellen az segit ha a felszereletlen autokat a minimalisan elvart palyasebesseg ala limitaljuk a muszaki vizsgakon. Munkaba jarni meg jok, de autopalyara felmenni vagy varosban 30 km/h folott mozogni mar nem lennenek kepesek. Igy ezek tulajdonosai vagy vesznek egy megfeleloen felszerelt jarmuvet vagy tomegkozlekedesre valtanak. Ez jelentosen biztonsagosabba tenne a kozelekedest.