• kvp
    #15
    "Fail safe. Erre ott a motorfék, a bovdenes kézifék. Voila, az autó megállt. Tadamm, tsss."

    A motorfek jellemzoen egyszerre esik ki a digitalisan vezerelt fekrendszerrel egyutt. De pl. Teslak eseten a rogzitofek sem mukodik, ha a kozponti vezerlo lefagy, mert csigas hajtasu.

    A failsafe azt jelenti, hogy ha teljesen behal a jarmu vezerlese, akkor magatol megall. A bovdenes kezifeket sem tudja a jarmu magatol behuzni, ha meghibasodik. A rugoerotarolos fekrendszer pont errol szol. Ha barmilyen hiba van, akkor megallitja a kocsit, ha van benne eppen ember, ha nincs. Ezt huzhatja szervo bovden-en at, suritett levegos munkahenger vagy barmi, a lenyeg, hogy barmilyen vezerlesi hiba eseten elengedjen.

    "Ismét : ehhez sem értesz."

    Pont azt probalom elmagyarazni, hogy nem a regi berogzult tervezesi elvek kovetese lenne a jo, hanem a jelenleg legjobb technologia megtalalasa es alkalmazasa. A mai napig azt mondjak, hogy a Tesla nem tud autot epiteni. Lehet, de ehhez kepest egyedul elinditota az elektromos autozast es minden mas ceg csak oket koveti, most mar az allami torvenykezesek is. Azok utan, hogy evtizedekig azt mondta minden hozzaerto ceg, hogy nem lehet mukodo elektromos autot kesziteni. Erre most minden gyar rohan, hogy atalljon 100%-ban csak elektromos jarmuvek gyartasara. Nem azt mondom, hogy minden megoldasuk jo, de fejlesztenek es fejlodnek, teljesen uj iranyokba. Ezt elottuk evtizdekig nem tette meg egyetlen "hozzaerto" autogyar sem. A hidraulikus fekrendszer egy ilyen oskolvulet, ami megmaradt a multbol.

    Mi lenne a mai technologia melett a legjobb? Elektromos hajtaslanc, elektromos fekrendszer, melle rugoerotarolos tartalek fekrendszer. Az olcso autokba pedig rugos mcpherson felfuggesztes, a dragabbakba elfer a pneumatikus is. Az olcso autokba elsokerek kormanyzas, elektromos kormany szervoval, hatsokerek hajtassal, a dragabbakba osszkerek hajtas elso es hatso motorral, a meg dragabbakba kerekenkenti motor, elektronikus differencialmuvel. Mind a vakumos, mind a hidraulikus rendszert ki lehet dobni, a motor, a mechanikus kihajtas es a fekrendszer pedig elfer az adott tengely alvaz egysegen, ami javitashoz egyben kiveheto, csak az erosaramu es a kommunikacios kabeleket kell szetcsatlakoztatni, majd a futomuvet es az alkeretet egyben kicsavarozni. Dragabb jarmuveken ezek melle jon meg a tolto legvezetek a vezerlo blokkba. A Tesla kepes volt ezek mellett a jarmu hutesi es futesi rendszeret kombinalni egyetlen egysegge, igy a motor, az aksi es az utaster hutese es futese egyetlen klima egysegen megy at. Ha kell a fo meghajto motorokkal futi fel allohelyzetben az aksitombot es az utasteret is, de a motor, aksi es az utaster hutese is egy kompresszorrol megy. Nincs kulon hutoviz, nincs motorolaj (a differencialmuben van valtoolaj), az egyetlen utanoltendo folyadek az ablakmoso.

    ps: A fentiek mintajara eloallithato lenne egy igazan budget elektromos auto is, ugyancsak hutoviz, fekolaj, bovdenek, stb. nelkul, tisztan elektromos vezerlessel es hocsoves leghutessel. Mint egy modern kispolszki, csak meg kevesebb alkatreszbol. Fontos lenne egy olcso, tomegek szamara is megfizetheto elektromos auto letrehozasa, mert egyebkent a lakossag szegenyebb 80-90%-anak le kell mondania a sajat jarmurol 2035 utan. (legalabbis az elektromos roller es kerekpar fellettiekrol)