Sydra#7
Épp ellenkezőleg. A modern társadalmak az adószedés és központosított valuták ellenére működnek és nem azok miatt.
"ne olvasgass olyan oldalt, ahonnan ezt másoltad"
Nem kell ezt olvasni. Csak józan ész és jóakarat kell ahhoz, hogy az ember felismerje a rablást. Ha erőszakkal eltulajdonítod mások tulajdonát az rablás. Az adószedés akkor is rablás ha helyesled vagy szükségesnek tartod a rablást és úgy gondolod hogy a társadalom nem fenntartható rablás nélkül.
Az elterjedt álláspont az, hogy a társadalom bizonyos rétegeit rendszeresen ki kell rabolni ahhoz, hogy a társadalom fennmaradjon, mert ők maguktól túl buták ahhoz, hogy tudják mire kellene költeni a saját pénzüket, amiért ők dolgoztak meg. De mivel te több fizikai erőszakot tudsz felvonultatni, mint az egyszerű állampolgárok ezért te mondhatod azt, hogy te jobban tudod mi kell a társadalomnak és ezért jogot formálsz arra, hogy elvedd a pénzüket és olyan dolgokra költsd amiről ők nem tudják, hogy jó nekik. Itt szokás demokráciával meg többség akaratával takarózni, ami persze a valóságban nem teljesül, de ha teljesülne a rablás tényén akkor sem változtatna.
Na én ezzel a fenti elterjedt állásponttal vitatkozom. Ha erőszakkal veszed el mások pénzét akkor nem az okosabb/dolgosabb költi a pénzt hanem az erősebb. Vagyis minden érvelés a hasznosságról hülyeség, mert az soha nem is volt szempont. Erősebb dönt és teljesen mindegy, hogy amit akar az jó vagy rossz, mert úgyis az lesz, amit ő akar. Az is mindegy hogy a döntéshozó azért erősebb mert 51%-nyian vannak, vagy mert náluk van az összes gépfegyver. Ha rossz oldalon állsz, akkor neked ebben a rendszerben csak annyira lehet jó, mint egy haszonállatnak.
Szokás még azt mondani, hogy "dehát a rendszer működik tehát jó". Egyik részről a legtöbb közhasznú dolgot a rendszer szabad elven működő részei produkálják és nem az erőszak elven működő részei. Értsd: Az erőszak elven működő rész élősködik a szabad elven működő részen. Másik részről a rabszolgaság is működik, de ennek rengeteg ára van és rabszolgaság működtetése mellett nem létezhet valódi erkölcs és nem mondhatod hogy veled igazságtalanság történt ha valaki nálad erősebb kedvet kap ahhoz, hogy téged rabszolgásítson.