• kvp
    #11
    "egy speciális területen, de emberi környezetben működő intelligencia fejlesztésével kapcsolatban sem látjuk, hogy mikor érjük el az önvezető autók lötödik szintjét."

    Erre pont tudok valaszolni. Mivel a kreszt szabalyok hatarozzak meg, ezert egy atlagos videojatekos egyseg MI-je eleg a robotautok tudati szintjere. Csak a kornyezet es a pozicio felismerese nehez feladat. Onnantol, hogy ismert a jarmu pozicioja a terkepen es ismert a kornyezeteben mozgo osszes targy pozicioja es palyaja, mar igazagbol csak egy utvonalat kell szamolni amin a jarmu befoglalo alakja nem metszi semmilyen mas targy befoglalo alakjat. Ezt egy atlagos FPS/RTS bot is tudja.

    Csak a 3D-s kep/szenzor jelfeldolgozas (melysegi kep keszites es szegmentacio) az egyetlen nehez feladat, de ez az emberben sem tudati szinten tortenik, hanem velunk szuletett, kvazi genetikailag huzalozott algoritmusok hatarozzak meg. Raadaul ismerjuk is oket. A tablak, jelzok es feliratok felismerese mar egyszeru, miutan szegmentaltak es 2D-be konvertalt formara hoztak oket. (tehat a tablakat es jelzoket is korbe kell vagni 3D-ben es beforgatni az elolapjukat sikba 1:1-es torzitatlan meretre)

    Miert nincsennek onvezeto autok? Ket fo okbol. Egyreszt jogilag meg nem engedelyeztek oket, masreszt a teljesen szabalyosan kozlekedo jarmuvek teljesen lelassitanak a forgalmat, ugyanis jelenleg az emberek jelentosen gyorsabban haladnak, mint ami a jelenlegi szabalyok teljes betartasa mellett lehetseges lenne. Igazabol ha eleg varosi kornyezetben az 5 km/h, akkor mar most is lenne onvezeto technologia, ennel gyorsabban haladva ugyanis teljes belatottsag nelku mar a lathatosagi szabalyok, azaz az utviszonyok altal lehetove tett sebesseg folott haladunk. (teljes bealottsag: minden parkolo auto moge es ala be kell nezni mielott megkozelitjuk azt)

    A fenti problemat ketfelekeppen lehet megoldani. Fokozatosan tesszuk felelotlenebbe a kocsiakat, amig emberibb modon vezetnek, ezzel novelve a balesetek lehetoseget, amig mar az eleg jo kategoriaba nem esnek. Tehat nem 100%-osan biztonsagosak, de jobban mit az atlagos emberi sofor. Vagy csinalhatunk 100%-osan biztonsagos autokat es addig faragjuk a kreszt es hozza az utakat, amig ezek nem tudnak tenyleges 100%-osan biztonsagosan kozlekedni, mint ahogy tortent az automatizalt vonatok eseten, ahol inkabb a palyat es a szabalyokat alakitottak a vonatokhoz. Utobbi lenne a jobb megoldas, de szerintem anyagi okokbol az elsot fogjak megvalositani.