• kvp
    #7
    Igy mukodott az ipari forradalom legelejen a legtobb angol banya kotelpalyaja. A teli kocsik legurultak a csatornakon varo uszalyokhoz, kozben a parhuzamos sinen felhuztak az ures kocsikat. Csak fekezni kellett a lejto tetejen levo koteldobot ha tul nagy volt a tomegkulonbozet.

    Pelda egy viszonylag sokaig hasznalt korai megoldara:
    https://www.portlandhistory.co.uk/uploads/8/9/6/9/8969909/merchants-incline-edward-hitch-of-weymouth_orig.jpg

    Ez ugyanez az elv, csak aksis energiatarolassal. Miert nem csinaltak meg korabban? Egy bizonyos energiatarolasi kapacitas (energia/aksi tomeg) elerese utan eri csak meg. Ha nem tudnak annyi energiat elrakni, amennyi az ures szerelvenynek a visszauthoz kell, akkor nem jutnak fel a banyahoz.

    ps: A vonatonkenti 34404 tonnas tomegkulonbozet energiajat szeretnek felhasznalni a visszautra. Ez akkor lehetseges ha a helyzeti energia oda-vissza alakitasa soran bekovetkezo veszteseg merhetoen kevesebb mint a rakomany sulyabol szarmazo helyzeti energia.