kvp#9
"Akkor mégis mikor fog aktiválodni? amikor már elütöttem valakit vagy becsapodtam?"
Joval elobb. Ha automatikus beavatkozas van, akkor ha valaki bele akarna maszni egy masik autos hatsojaba, akkor mar a sebessegfuggo kovetesi tavolsag eleresekor lassit a kocsi. Tehat ha a belso savban valaki 80-al megy, akkor szepen kovetesi tavra beall moge a hatso es akarhogy nyomja a gazt a sofor nem fog kozelebb menni. Minel nagyobb a sebesseg, annal nagyobb a kovetesi tavolsag. Ezt meg lehet meg fejelni azzal, hogy letolti a jarmu az aktualis utviszonyokat (vagy csak ranez az eso szenzorra) es ha esik vagy jeges az ut (hideg van, lasd kulso homero), akkor egyszeruen magasabbra veszi a sebessegfuggo minimalis kovetesi tavolsagot. Kb. akkorara, hogy meg 2-3 kezzel vezetett kocsi (szabalytalanul) beferjen ele. Ha pedig valaki behajt ele, akkor ahhoz fogja allitani a kovetesi tavolsagot, tehat lelassit amig ujra be nem fer ele 2-3 kocsi.
Az elol haladok eseten pedig ha embervezette kocsi megy a hatsojaba, akkor szepen lassan kifutassal lelassit annyira, hogy a hatso kovetesi tavolsaga megegyezzen az altala kiszamolt sebessegfuggo minimalis kovetesi tavolsaggal. Ha az emberes auto soforje ezt nem ismeri fel es nem lassit gyorsabb utemben, hogy novelje a tavolsagot, akkor varosi tempoig vagy az ala is lelassithat, amig a hatso autos le nem lassit, hogy kialakuljon a sebessegfuggo kovetesi tavolsag. Ha utanna megint vissza akarna jonni, akkor megint lelassit. (ez a "2 meterre akarsz jonni mogottem? Ok, de akkor 20-al megyunk mindketten." elve) Igy kvazi lehetetlen lenne egy automata autora ramaszni hatulrol es magatol soha nem masznanak ra egy masikra. Ez kb. a veszelyes hirtelen buntetofekezes helyett a teljesen szabalyos bunteto kigurulas megfeleloje. (mas neven meg forgalomlassitasnak hivjak) Ha az emberek nem tartjak be a kresz szerinti tisztes tavolsagot az automata jarmuvektol, akkor mehet az egesz autopalya lepesben az osszes savon. Elobb vagy utobb az emberi soforok megunjak es inkabb engedelmeskednek.
ps: 130 folott levillogos soforok eseten most is jo gyogymod lenne az, ha szepen lassan lelassitunk amig a hatul jovo nem all be a helyes kovetesi tavra (vagy unja meg es eloz jobbrol, pl. a leallosavban). Persze ez ma sok sofort agresszivve tenne ezert nem ajanlott, de automata autonal ugyebar ott a videofelvetel, latszik, hogy mi volt a gond es egy chippel nem nagyon erdemes vitatkozni (megverni nem lehet, hallgatni meg nem fog csak a programjara). Ez kiegeszitheto azzal, hogy eloszor csak lassit es figyelmeztet (pl. megvillogtatja a feklampakat), utanna automatikusan rahivja a rendoroket a hatul jovore ha az nem tavolodik el kello tempoban. (szerintem a rendorok is orulnenek a hietelesitett videofelveteleknek, amik alapjan mar mehet is a buntetes)
Az automatizacio egyik nagy elonye, hogy ra tudja kenyszeriteni az embereket a helyes viselkedesre es egy szoftvert nem lehet sem megfelelemliteni se befolyasolni. Ez az amit a politikusok torvenyileg soha nem eroltettek, pedig kelloen szigoru torvenyekkel ugyanugy ra lehetett volna venni az embereket a szabalyok betartasara. (pl. kovetesi tavolsag be nem tartasa = jogsi elvetel, gyorshajtas = jogsi elvetel, zebran gyalogosnak elsobbseg meg nem adasa = jogsi elvetel, stb.) Pillanatok alatt csak a mindig szabalyos soforok maradnanak az utakon, a tobbieknek meg ott lenne a tomegkozlekedes (ha ott ahol lakik eppen van). Ha az embernek a munkabajarasa es igy a megelhetese mulna rajta, hogy mindig, minden korulmenyek kozott minden apro kresz szabalyt betartson, akkor nagyon ovatosan vezetnenek az emberek. Varhaoan a modern szoftverek majd gondoskodnak rola, hogy tenyleg mindig igy legyen.