Dodo55#18
"a helyzet jó irányba változik, többek között azért mert technológiailag egyre biztonságosabbak az autók és egyre több 'önrendelkezési jogot' vesznek el pl. a sebességhatárok lefelé tolásával."
Akkor még egyszer:
- Ezeket a rendszereket is emberek alkotják, ugyanúgy hibákat visznek bele, amik gondos munkával és évtizedes(!) teszteléssel-fejlesztéssel minimalizálhatók, de ki még így sem zárhatók teljesen
- Az önrendelkezés nem szigorú vs. laza szabály kérdése. Az önrendelkezéshez, a gép felülbírásálához való jog ebben a kontextusban a rendkívüli helyzetek felelős megoldásának, szélsőséges esetben a túlélésnek a kérdése. Betartom a szabályt, mert az a biztonságosabb, vagy vállalva a következményeket áthágom, mert a szabály betartása a kialakult helyzetben nyilvánvalóan nagyobb veszélyt okozna, könnyen akár mások számára is(!).
- Talán kevesebb a halálos baleset, ami kétségkívül jó, bár azért összehasonlítanám az átlag nyugateurópai autóflotta törésteszt eredményeit is a keleteurópaiakkal! Itt Magyarországon pl. megy is a sikítozás az egyre magasabb átlagéletkorú (gyengébb törésteszt és a korból fakadóan fokozatosan romló szerkezeti szilárdság) gépkocsik miatt. Őszintén meglepődnék, ha a kérdéses szabályozások által ez itt javulni tudna és nem pedig még intenzívebben a korosodás felé billentené a folyamatot. Egyrészt ezek és a környezetvédelmi szabályozások egyre vállalhatlatlanabb újautó árakat szülnek, másrészt pedig a hozzám hasonló tömegek is egyre kevésbé szívesen ülnek át újabb autókba a vitánk tárgyát képező visszásságok és a "környezetvédelmi" szabályozások által szült kritikán aluli technikai kompromisszumok miatt. A megoldás erre persze adja magát: tiltsuk ki a forgalomból az "öreg és szennyező" autókat. Csak kíváncsi vagyok rá, hogy lenne -e olyan kormány, aki ezt egy emberöltőn belül bevállalja azok után, hogy az üzemanyagok árát is hatósági árasítani kellett most, nehogy a választások előtt általános sztrájk bénítsa meg az országot. Ésszerűbb megoldás: kiválogatni az elmúlt 30 évből a kora átlagán felüli gazdaságos üzemre képes, átlagon felüli törésteszteket és menetbiztonsági jellemzőket produkáló, átlag alatti kibocsájtást produkáló, kiforrott, megbízható és tartós benzines típusokat és ezeknek a gyártását licenszelni (keleteurópai exporttal még talán jó üzlet is lehetne) vagy ha még gyártásban vannak valahol, akkor importra engedélyezni, illetve az értékesítésüket magánszemélyekre és az évi 500 millió Ft. árbevétel alatti kkv-kra és állami szervezetekre korlátozni. Van ilyen modell bőven, csak ugye ha a környezetvédelmi oldalát is nézzük, akkor a bunkó SUV-kat el kell felejteni és helyette hosszú, lapos sedan-ok vagy coupe-k között keresgélni. Ráadásul példának okáért pl. a saját 21 éves autóm a jelenleg futó pár generációval későbbi utódmodellnél még mérési módtól függően talán jobb CO2 kibocsájtást is tud a számomra rendelkezésre álló adatok szerint kedvezőbb menetdinamikai jellemzők mellett, ami azért sok mindent elárul a jelenlegi helyzetről. És akkor léptünk előre végre egyet (mondjuk az ocsmány rákkeltő (CR)Di dieselek így 1-2 év alatt lecserélődnek), ahonnét az utána következő lépés is már eggyel elérhetőbb közelségbe kerül, a társadalmat pedig nem fellázítottuk a folyamat során az egész eu ellen, hanem végre egy mindenki számára előnyös előrelépési lehetőséget kínáltunk. Ja és amúgy ezzel nem akarom azt mondani, hogy az ne lenne jó megoldás ha az eu mindenki számára állná a 15-20 éves elnyűhetetlen autójuk cseréjét egy megegyező tulajdonságokat nyújtó új autóra és a bizalmat megalapozandó 5 évig állná előre annak a szervizelését, továbbá kezeskedne a biztonsági funkciók hibátlan működéséért, csak valahogy ezt az ötletet azóta is elfelejtették bedobni, így feltételezem annyira nem is szívügyük ez az egész történet.