• kvp
    #3
    Kicsit rakerestem, hogy mi ez. Eloszor is ez a kocsi alig nagyobb mint egy klasszikus wv bogar, de sokkal alacsonyabb, jobb legellenallas ertekekkel. Elol strut, hatul pedig merevtengelyes, a tengelybe integralt differencialmuvel es azon ulo motorral. Ez egy az egyben a bogar felfuggesztese. Egy kis meretu, de nagyon hatekony motor van hatul (egy atlag tesla erejenek negyede), amivel nem lesz gyorsulasi gyoztes, de cserebe keveset fogyaszt.

    A jarmu vaza rozsdamentes acel (lasd starship), szenszalas szovettel erositett muanyag ajtokkal es burkolati panelekkel (lasd: duroplast). Anno a klasszikus trabant is ugyanilyen konnyu es eros kompozit karosszeriat kapott. Hatalmas elonye, hogy rozsdasodni se nagyon tud. A belso ter ha jol ertem 100% ujrahasznositott muanyag es gyorsan novo bambusz rost. (a trabantban anno gyapotot hasznaltak, a bambusz egy olcsobb fufele)

    Ami ujdonsag azok az aksik. A tesla fele kulso gyorstolto vagy a tobbi autonal gyakran hasznalt kozponti tolto helyett itt minden cellanak sajat integralt tolto aramkore van. Ha jol latom alatta zacskos aksikkal. A teslak femburkolatu cellakbol hasznalnak sokat, raadasul soros + parhuzamos kialakitasban, balancer nelkul, ami ugyan eros es gyorsan toltheto, de nem ad tokeletes toltesi es kisutesi hatekonysagot. Itt minden cella egyedi toltesu/kisutesu, kb. akkora mint egy nagyobb laptop es sajat burkolatuk sincs. Ezzel az aksi tomegenek kb. a felet meg lehet sporolni, ugyanakkor az egyedi vezerlo miatt sokkal jobban ki lehet hasznalni a kapacitasukat. (nem kell 20% tartalekot benne hagyni az aksiban, hogy a cella egyensuly megmaradjon)

    Magyaran megfeleztek a teljes tomeget, megfeleztek a meretet es megfeleztek a jarmu aksi tomeget is, de az aksi kapacitas csokkentese nelkul. Ezzel sikerult tobb mint megduplazniuk az elerheto hatotavot. Ez egy koncepcio auto, de alapvetoen egy olcso kisautoba valo hajtasrendszerrel.

    Az extra opciok, mint a napelemek a teton vagy a szorakoztato elektronkai rendszer csak a koncepcioautoba kerultek bele, de valojaban foloslegesek egy budget modellbe. Bar a napelemek ertelmes felhasznalasa az, amikor allo helyzetben errol megy a legkondi, hogy ne meritse a napon hagyott auto az aksit, ugyanakkor ne is melegedjen fel, ez nem csak az utasoknak, de az aksiknak is fontos. Az egy nagy kijelzo csik elol meg osszessegeben olcsobb mint egyedi muszerfalat gyartani. Osszessegeben ahogy en latom egy low cost hajtasrendszert probaltak osszehozni egy konnyu low cost karosszeriaval. Ha az embereket nem zavarja a kis meret akkor egy ertelmes olcso szeria autot lehet belole epiteni.

    ps: Aki nem hiszi el, hogy ez lehetseges, az gondoljon arra, hogy egy bogar hajtasos trabant kasztni milyen energiahatekony lenne. Ez gyakorlatilag az elektromos megfeleloje, csak a ket elodnel sokkal jobb legellanallasi erteku formatervvel.