• kvp
    #33
    "1. Tesla műszaki hiba okozta-e a balesetet vagy a taxis emberi hibája?"

    Valoszinuleg nem. Ellenben van egy tervezesi hiba (a pedalok tul kozel vannak egymashoz), ami miatt dokumentaltan tobb ember keveri ossze a pedalokat mint mas, jobb ergonomiaval tervezett jarmuvek eseten. Magyarul nem eleg hulyebiztosak a kocsik. Az autopilot is kb. ugy autopilot mint a repulogepek eseten es nagy utasszallito repuloknel is megesett, hogy azert zuhant le mert a pilota nem vette eszre, hogy kikapcsolt az automatika es visszaadta az iranyitast a pilotaknak. Pedig azok hivatasos pilotak, mint ahogy a mostani baleset sofore is hivatasos sofor volt.

    "Tegye már fel itt bárki a kezét - veled az élen - akinek ha szül a felesége az autopilotba kapcsolná a tesláját és hátragyalogolna az asszonyhoz levezetni a szülést míg az autó elvezet magától a kórházig."

    Az elso uleseken ultek mindketten es ha jol ertem az infokat akkor lassu forgalomban. Tehat siman megtehette, hogy egyik kezet a kormanyon hagyva odafordult a nohoz. Ha van az adott utvonalon navigate on autopilot, akkor jo esellyel emberi iranyitas nelkul is el tudott menni a kocsi az autopalya lehajtoig, ahonnan a korhazig mar kezzel be tudta vinni, mivel addigra mar megszuletett a gyerek. Alapvetoen realis, csak marketing celbol tuloznak.

    Errol egy regi vicc jut az eszembe:
    Tesztpilota: Jo a gep, csak picit durva az automata landolas.
    Tesztmernok: A gepben nincs landolo automatika.

    ps: Jogallamisag azaz rule of law kerdese:

    Ezt sokfelekeppen ertelmezik, ugyanis mindig a gyoztes hatarozza meg kinek volt igaza. Jelen esetben a nagyobb hatalommal biro allam hatarozza meg, hogy szerinte mi a jogallami. Ezzel kvazi eloirva, hogy az adott (papiron fuggetlen) orszag alkotmanyanak milyen teteleket kell tartalmaznia. Ha ettol elternek, akkor meg kijelentik, hogy az adott alkotmany ervenytelen. Ertem, hogy az erosebbnek mindig igaza van, de ezt jogallamisagnak hivni vicces. Ez olyan mint a tobbnyire bekes fosztogatas.

    A masik az, hogy olyan alapveto temakban van vita, hogy mik az alapjogok. Az elethez valo jog vajon vonatkozik a meg meg nem szuletett gyerekekre? Vagy egy bunozo szabadsagjogai fontosabbak-e mint a tisztesseges allampolgarok elethez valo joga? Ezekrol nagyon eltero velemennyel vannak a vilag kulonbozo reszei, megis az erosebb felek (mind az USA, mind Kina) allandoan bele akarnak szolni a tobbiek es egymas dolgaba. Ha Kina lesz az erosebb fel, akkor ok lesznek a kovetendo jogallam? (a valasz sajnos az, hogy igen, ezt mar az ensz is elismerte)

    Alapvetoen a Tesla probal innovalni es kb. abban a fazisban vannak mint a vasut volt a hoskorban. Amikor meg teljesen normalis volt, hogy itt-ott felrobbant egy-egy gozmozdony vagy leszakadt egy-egy hid, mert meg nem volt teljesen kidolgozva a technologia es annak biztonsagi hattere. Mondhatjuk azt, hogy a lovaskocsi vontatasaert felelos lo ritkan robban fel, ezert hasznaljunk inkabb tovabbra is lovaskocsit es lovasutat az uj gozmozdonyok helyett, de tovabb gyorsulo fejlodes nelkul eleg nagy bajban leszunk mar kozeptavon is.