• kvp
    #9
    "A közúti forgalom egyiket sem teljesíti és soha nem is fogja. Nagyobb biztonság, jobb baleseti statisztika, csak módjával érhető el, akár robikocsival, akár anélkül."

    Ha minden utcan villamos haladna es barki vezethetne a sajat tulajdonu villamosat, akkor ugyanolyan rossz lenne a statisztika. Az autok lenyege az, hogy sokkal olcsobban sokkal nagyobb uthalozat hozhato letre mint a vasut eseten. Tehat a kismeretu (pl. 1 fos) helyi forgalom kiszolgalasara sokkal jobb a lo/szeker/auto, mint a hajo/vonat/repulo. Mivel szemelyes jarmu, nem kell masokkal osztozni az utvonalan. Ez darabszamban is tobb jarmuvet es nagyobb lefedett teruletet jelent, azaz nagyobb a balesetek lehetosege.

    Egyebkent az automatikus autos infrastruktura inkrementalisan is kiepitheto, tehat az automata autokat eloszor csak az erre felkeszitett uthalozaton hagyjuk kozlekedni. A kezzel is vezetheto kocsikkal errol le lehet hajtani es a regi modernizalatlan uthalozaton is hasznalni oket, mig a teljesen automa jarmuvek csak a megfelelo utakon hajlandoak haladni. A teljesen kezzel vezetett jarmuveket (pl. munkagepek) pedig nem hagyjuk felmenni a felkeszitett utakra. Igy a regi, egyre zsugorodo uthalozaton tovabbra is lehetne kezzel vezetni, mig az automatizalt halozat egyre none, forgalomaranyosan, tehat ahol sok jarmu kozlekedik (pl. varosokban, autopalyan), ott hamarabb tortenne meg az atallas. A legtobb embernek kezdetben mindket halozatra alkalmas jarmuve lenne, automatikus valtassal. Ahogy no a hasznalhato automatikus rendszer, ugy none a csak automata autok aranya (foleg a taxik es a kereskedelmi jarmuvek tekinteteben)

    A gyalogosok magatartasat pedig egyaltalan nem kell megtanulni, sot fel se kell ismerni, hogy ami szembejon az gyalogos ember, birka vagy biciklis, eleg lenne minden mozgo targyat a lathato mozgasi parameterek szerint elkerulni. Tehat ha egy gyalogos neki akar rohanni a kocsinak, akkor neki fog menni, de amire oder, az auto mar stabilan allna. Boven eleg ha a jarmu aktivan nem megy neki semminek es az uthalozat terkepe es az optikai helyzetmeghatarozasa segitsegevel eltalal A-bol B-be. Nem kell tudnia, hogy 20 ember, egy nagymeretu blob vagy egy kisebb birkacsorda megy at elotte a zebran, mert nem szamit, a lenyeg, hogy nem szabad nekimennie semminek. Lasd KISS szabaly (keep it simple, stupid).

    "Olvastam itt más jó ötleteket is, például a gyerekeket a parkoló kocsik közt lerakni játszani."

    Nos, varosban ezt tesszuk. Ha egy gyereknek nem fogja folyamatosan a kezet a szulo ajtotol ajtoig, akkor barmikor fordulhat egyet 90 fokban es kiszaladhat az utra ket auto kozott, csak mert meglatott egy aranyos kutyat az utca tuloldalan. Erre minden autosnak szamitania kellene es a kreszben le is van irva, hogy korulmenyeknek megfeleloen kell vezetni. Ez varosban, szuk, nem belathato utcakban, a 30, de inkabb a 12-es tempot jelenti. (atlagos gyaloglasi sebesseg 3x-osa) Minden e feletti sebesseg veszelyes es csak statisztikailag nem okoz balesetet, de ez olyan mint felig behunyt szemmel vezetni es remelni, hogy nem jon szembe/keresztbe semmi. A legtobb autos ma pontosan igy vezet a varosi keresztezodesekben es a szuk utcakban.