• kvp
    #9
    Egy autoban alapvetoen 3 fele rendszerre van szukseg:
    -vezerlo elektronika: ezek apro mikrovezerlok, uj motorcsaladhoz ujat hasznalnak es utanna gyartjak evekig, nagyon draga es lassu az engedelyeztetesuk, ezert a gyartok probalnak minel kevesebb felet hasznalni (lehetoleg egyszerre csak egyfajtat mindenbe)
    -vezetestamogato rendszerek: ide a legujabb es legerosebb rendszerek kellenek, mert kamerakepekbol melysegi terkepet generalni es ezt korrelalni a radar es lidar kepekkel nagyon szamitasigenyes feladat es ez meg csak egy butabb savtarto rendszer + fekasszisztens tudasa
    -szorakoztato elektronika: ezt latja a luser es ezek vannak jellemzoen nagyon lemaradva a modern szinttol, de a teljesitmenyuk nem eletkritikus

    Meglepo, de szorakoztato elektornika nelkul siman elmegy meg egy modern elektromos auto is, csak a gyartok sporolnak, ezert jellemzoen kozos kijelzoje van a vezerlorendszernek, a vezetestamogato rendszernek es a szorakoztato elektronikanak es ha az utobbi gyenge, akkor a kozos gui miatt a masik ketto is nehezen kezelheto. A fontos funkciok kis olcso mikrovezerlokben vannak elszorva a jarmuvek kulonbozo pontjain. (pl. ilyenek a motor, a fek vagy a legzsak vezerlok is)

    Az ismert okosautos rendszerek (pl. android auto) csak szorakoztato rendszerekre es a gui-ra adnak megoldast, az alacsonyszintu eletkritikus vezerlok a komponens beszallitok dolga (volt idaig). Igy lesz Bosch motorvezerlo es Knorr fekvezerlo szoftver egy nemet, olasz vagy akar francia autoban.

    ps: Mostanaban jottem ra, hogy a legkondicionalo sokkal fontosabb komponens kezd lenni mint gondolnank, ugyanis a gyartok kozos rendszert epitenek be az aksik, a motorok es az utaster homerseklet szabalyozasara, igy ha a legondi megall, akkor a hajtasrendszer is tulmelegszik vagy eppen befagy. (az idojaras fuggvenyeben) Egy atlagos elektromos autobol kihagyhato az elektromos ablakemelo es a kozponti zar is, de meg talan a szervokormany is, de a huto-futo legkondi nelkul nem birja sokaig a hajtaslanca.