• t_robert
    #23
    A neten irják.
    Amúgy több féle javitás létezik. vannak kisebbek és vannak nagy javítások előirt paraméterek alapján. A nagy javítást a hajtómű gyártó cég végzi, amihez le kell szerelni a hajtóművet és vissza kell szállítani a gyártó céghez. Azt nem a hangárban végzik. Gyakran eltart 40-60 napig a teljes átvizsgálás és alkatrészek cseréje. a légi társaságoknak több hajtóműve van, mint a gépekre felszerelt hajtómű szám. És mivel nem állhat 1-2 hónapot a gép a hajtóműre várva, hogy visszakapják mindig a nagyjavításon aktuálisan átesett hajtómáveket teszik fel. aztán létezik egy végső határ, amikor már nem használják fel a hajtóművet többet. Persze ez a nagy légitársaságokra vonatkozik, akik nek telik arra, hogy plusz hajtóműveket tartsanak több millió dolláros ár mellett is. A MIG-29 azért szerepelt példának(bár műszakilag hagy kivánni valókat, mert egy szuperszonikus sebességre képes eszközről beszélünk. Ami azért fokozott igénybe vételt jelent. Mind a repülő szerkezetre, mind a hajtóművekre. A MIG 29-ek esetében párszáz órányi repülés után hajtómű nagyjavitás. Katonai gépeknél különösen negatívan hat a hajtómű élettartalmára az utánégő használata. A TU-144 és a Concord speciel az egyetlen civil gép tipusok, amik szintén használtak utánégőt. A TU-144 és a Concorde azért szerepel együtt, mert egy azonos kor hasonló gépei voltak. Ha a TU-144 hajtóművei az adatok szerint átlagosan 50 órát birtak ki két nagyjavítás közt. akkor nem valószínű, hogy a Concorde hajtűművei kibirtak mondjuk 1000 órát. Mégis csak igen hasonló konstrukciókról volt szó. Vélhetően pár száz órányi repülés után azokat is nagyjavítani kellett. (erre nem találtam adatot. De a normál gázturbinás hajtóművek 200-400 repülési ciklus utáni kötelező javítása alapján a nagyobb igénybe vételű Concorde hajtómű kevesebbet tudott. Egy repülési ciklus az egy felszállás valahová repülés és leszállás. vagyis annyi útat tesz meg a gép. ez persze lehet 1 órá út, de lehet akár 4-5 órás repülés is gép tipustól és hatótáv függvényében. Nem véletlenül igyekeznek ésszerű keretek közt tartani az üzemelési időt, mert ha meg van az előírt óraszám, akkor következi a kötelező kis majd nagyjavítás. Persze egy mai hajtómű képes normál esetben elrepülni 4000-6000 órát, de közben több nagy és kisjavítási cikluson esik át kötelezően.