• kvp
    #2
    A BMW-nek volt egy regi reklamja az USA-ban:
    "Our hardware runs better without windows."
    https://learnfunfacts.com/2018/02/25/pun-of-the-weak-truth-in-advertizing/

    Viccen kivul alapvetoen ezt mar 1983-ban kitalalta a Bosch es CAN busznak hivjak. Ezt hasznaljak az autok, sot egy csomo motorvonat is (pl. a flirt-ok). Elonye, hogy szabvanyos igy nem egyetlen cegtol fugg, hanem minden gyarto kepes hozza alkatreszeket kesziteni. Nem windows, igy nem a rendszer, csak az egyes komponensek kozotti kapcsolatok adatai vannak definialva. Es ez tobbnyire egy duplikalt rendszer, mint amit egy atlagos repulogepen is latni. (meg biztonsagosabb a regebbi 3-szoros megoldas lenne, de egy auto vagy egy vonat meg tud allni ha valami elromlik)

    Az egy gyartohoz kotes gazadasagilag es kenyelmi szempontbol ertheto, de onnantol csak az az egy gyarto tud alkatreszt gyartani az adott jarmuhoz. Ilyen egyebkent a Tesla is, nekik harom kulon egyseguk van, egy kozponti vezerlorendszer ez iranyitja az autot (meghajtas/fek, toltes/kisutes, szervok), egy onvezeto rendszer (szenzorok, navigacio, automata uzem parancsai) es a szorakoztato rendszer (kijelzok, navigacio grafikus felulete, net, zene, stb.). Valoszinuleg azert vannak kulonvalasztva, mert csak az elsonek kell nagyon megbizhatonak lennie. Az onvezeto rendszer nelkul pl. az osszes autojuk teljesen jol elvan, akar ki is lehet venni. A szorakoztato rendszer pedig nem befolyasolja az auto alapmukodeset, bar elinditani nehez lesz nelkule, de ha tonkremegy, attol meg siman vezetheto az auto amig le nem parkolnak vele.

    Tehat lehet jol is csinalni es a Bosch-nak ez 1983 ota sikerult is, mint ahogy altalaban a Teslak is mukodnek. A BMW-re viszont nem jellemzo, hogy hazon belul fejlesszenek elektronikat, ezt eddig mindig megvettek a beszallitoiktol. (a Bosch egyik leghiresebb termekei a kulonbozo fekrendszerek es 1899-ota vannak jelen Magyarorszagon, tovabba pont ezeket a fekrendszereket itthon gyartjak a fel vilag szamara)