• kvp
    #8
    Egyebkent az uj megoldas, az egyszer 'kinyithato' atszakado szelepekkel tenyleg eleg regi technologia, a szoda es habpatronok is hasonloan mukodnek, bar ott nem a gaznyomas nyitja ki oket. Hatranya, hogy egy hasznalat utan cserelni kell. Valamivel jobb megoldas lenne a helium tartalyokbol tobbet hasznalni es minden uzemanyagtanhoz tenni 1-1 darabot. Ez megszuntetne a visszacsapo szelepeket es a ket tartaly kozotti csovezest is, ellenben tartalyonkenti segedtartalyt es magnesszelepet jelentene. Jopar korabbi valtozatban a segedtartalyt egyenesen az uzemanyagtartalyokba helyeztek, hogy ha barmilyen szivargas tortenik, akkor legrosszabb esetben is csak hamarabb kerul nyomas ala az uzemanyag. Ezt a spacex azert nem teheti meg, mert az uzemanyagtartalyok falai a hasznalat elejen, meg tele ossze nem nyomhato folyadekkal, nem birnak ki a teljes gaztartaly tartalmanak teljes nyomasat. Marad a kulso dedikalt gaztartaly + uzemanyagtartaly, kozte nyomascsokkentos magnesszelep megoldas. Hatalmas elonye, hogy ugy lenne kihagyhato a jelenlegi egyszer nyithato femlap, hogy nem jelenne meg uj veszelyforras. A jelen modositott megoldas hatalmas hatranya, hogy ha bezar a magnesszelep, mielott kifogy az uzemanyag, akkor fennall a veszelye, hogy a ket uzemanyag talalkozik a szelep elotti Y csoben. Amennyiben csak abort modban hasznaljak es addig mukodik amig legalabb az egyik uzemanyag ki nem fogy, akkor termeszetesen biztonsagos. Arra viszont nehany szilard hajtoanyagu raketa is boven eleg lett volna.

    ps: A spacex-re jellemzo, hogy a foldon mindent addig tesztelnek, amig szet nem esik. A felrobbant kapszulat mar sokadszorra toltottek ujra uzemanyaggal a probapadon, amit normal uzemben egy feltoltes utan egy szetszereles es ellenorzes kovetne, ami a hiba ismerete nelkul is megoldotta volna a visszafolyt uzemanyag problemajat.