• llax
    #11
    A Boeing sem sokkal konzervatívabb, ott is folyékony hajtóanyagú mentőrendszer van, csak visszatéréskor szabadulnak meg tőle (a decemberi teszten nem sok kellett ahhoz, hogy leválasztott műszaki egység ütközzön az űrhajóval - ha nincs a korábbi hiba és gyors földi újratesztelés a már fent lévő űrhajó mellett, akkor meg is történik). Náluk inkább 737MAX jellegű (szervezeti-szervezési-tesztelési-szimulációs) problémák vannak a Starliner-rel is, mint utólag kiderült, az volt a kisebbik és veszélytelenebb hiba, ami miatt az ISS-t nem érték el. Az első hiba személyzetre sem lett volna veszélyes (vagy manuálisan korrigálnak, ha nem jön össze, akkor leszállnak), ellentétben a később tálalttal - az már csak hab a tortán, hogy sem a NASA, sem a nyilvánosság felé nem ismerték el egy ideig a katasztrófa közeli helyzetet...

    A SpaceX koncepciója nem lett volna rossz, csak sok-sok tesztelést igényelt volna (ott egy-két bumm simán belefér...). Valahol készültek is rá, de a NASA azt mondta, hogy vízre kell szállniuk. Pont. Nem előre mondták ezt, sőt, a hajtóművel leszálló alapkoncepcióval nyerték a pályázatot! (Annyi előnye maradt, hogy a Boeing-ével ellentétben a SpaceX mentőrendszere aerodinamikailag stabil, a mentőtoronyhoz hasonlóan.)

    Az egyszeri használatot nem értem. Még akkor is, ha nagyon újra van tervezve, a Dragon 2 a Dragon 1 evolúciója, az alapkoncepció sokszorosan kipróbált. A teherjárat viszont náluk jó mentőöv, így nem kuka az űrhajó - a CRS2 pályázatot eleve az új (önállóan dokkolni tudó) Dragon 2-vel nyerték (a CRS1-ből már csak 1 repülés van hátra). Eredetileg azért kapott 2/3-a pénzt a SpaceX a Boeing-hez képest, mert nekik nem kell minden teszteléshez újat építeni és azért sokkal olcsóbb egy ülés a majdani járatokon, mert újra felhasználható az űrhajó. (Erre a Boeing akarja ugyanazt a példányt többször használni... akik bizonyításban is le vannak maradva...)

    Ugyanilyen ki...szás az üléspozíció megváltoztatása. A SpaceX megtervezte a NASA elvárásainak megfelelően, majd a NASA gondolt egyet és változtatást kért. Így viszont már csak 4 személyes tud lenni a Dragon... ("melegváltások" alkalmával nem tud több űrturistát vinni az ISS-re - az alacsony ülés árak megállapításánál ez is egy szempont volt, ez is kiesett)

    Itt már nem csak a beszállítók módszerei, de a NASA hozzáállása is érdekes...