• t_robert
    #28
    Azért függ a rakéta típusától is...
    Egyrész az IR érzékelővel felszereltek hátulról repülnek rá a célra annak hajtóműjéből kiáradó hőt érzékelve. Ezeket az elrepülő cél után inditják hátulról. Az IR érzékelővel felszereltek önmagukat vezetik a célra általában. Ezek általában repülőn levő levegő-levegő vagy földről indított kisebb vagy közepes hatótávú rakázák. Leginkább alcsonyabban repülő lassabb célokra érdemes elindítani. Ezért szoktak világitó forró csapdák kioldásával védekezni a gépek, hogy összezavarják a rakéta IR érzékelőjét és a gép hajtóműve helyett a nagyobb hőt termelő fényesebb célra menjen a rakéta.
    A másik fajta a radar irányítású rakéta ezek általában közepes vagy nagyobb magaságig repülnek. és nagyobb sebességgel. Itt a külső radar által megvilágított visszavert radarjelre megy rá a rakéta. A maláj gépre repülő BUK ezért is robbant valahol elől a pilota fülke mellett és szorta tele repeszekkel a gépet. Aztán persze a radar irányítású rakétáknak is több példája van és van passziv irányítású, mikor csak a külső visszavert radar jelet követi a rakéta és van az aktív önirányítós, mikor a végső megközelítésben valami saját jelre kapcsol át a rakéta vagy esetleg pont IR jelre. Az "üldözést" űgyértettem, hogy a rakétának célra kell vezetni magát. Egy vállról inditható IR rakétának úgy 3 km körül van a hatómagassága és a ferde hatómagosság meg úgy 8-10 km. Mondjuk több aéacsonyan támadó SZU-25-öst lelöttek ilyennel. A csatarepülő eleve földi célok támadásra készült így alacsonyan repülve támadja azokat. Támadás közben mondjuk 200 m magasan repül mondjuk 3-500 km/h sebességgel Az azt jelenti, hogy mikor elrepül valaki közelében és úgy 15-20 mp alatt nem sikerül bemérni a hajtómű höjét az IR fejnek és utána inditani a rakétát. akkor nem fogja már utolérni a rakéta. egy 8-10 KG tömegű rakéta repülési ideje korlátozott. Az elrepülés utáni 1 percben vagy eltalálják vagy elpazaroltak egy rakétát. Egészen más kérdés egy 25 km-en repülő gép mondjuk 3-szoros hangsebességgel. Az ellen meglehetősen nagy 1500-2000 kg-os több lépcsős rakétát kell inditani. Az első fokozat egy szilárd hajtóanyagú a második meg inkább egy folyékony hajtóanyagú rakéta. Ráadásul ezek már úgy 4-6-szoros hangsebességig gyorsulhatnak. Viszont mondjuk egy tonnás rakéta mely 6-szoros hangesebességel repül már igen nehezen manőverezik. Kérdés az, hogyx érzékeli-e a cél a közeledő rakétát. És mennyire képes valamiféle kitérő manőverbe kezdeni (vagy zavarni az iránytó radarjelet) Persze egy 3-szoros hangsebességgel haladó repülő is nehezen manőverezik. Azokat a jó kis légiharcos filmeket ahol mőgé repülnek a az ellenségnek majd rakétával vagy gépágyúval leszedik nem 16 km magasan hangsebesség felett vivják. Hanme 5-10 km magasan hangsebesség alatt.
    Mondjuk az S-200/300/400 is bár egyes rakétái elveben képesek 400-500 km-es ferde ható magasságig elrepülni és 30-40 km magasságig eljutni. Vagyis alkalmas leszedni egy már a z ür felöl tehetetlenül bezuhanó robbanó fej eltalálésára, mivel az nem változtat a pályán(nincsen hajtás) Alkalmas arra, hogy egy vak kacsaként repülő lasabb légicélt(mondjuk egy szállítógép, vagy 200 tonnás stratégiai bombázó (B-52) esetleg egy polgári utasszálító jó messziről bemérjen és időben rálöjenek egy rakétát ami a vakon egy irányba repülő gépet eltrafálaj. )