• kvp
    #66
    Buda es Pest eredetileg a mai kiskoruton beluli tovabba a varkeruleti reszbol allt. Obuda, ujpest, kispest, ujbuda kulonallo telepulesek voltak. Aztan jobb a nagy Budapesti egyesites es bevontak a kornyezo tepeuleseket is Budapestbe. A mostani aglomeracio is elobb-utobb a varos reszet kepezi. Jellemzoen ameddig eler a varosi tomegkozelekdes, addig er a varos. Igy alakult ki az USA nyugati partjan a Seattle-Tacoma metropolitan area vagy tole eszakra a Metro Vancouver area, ami 21 telepules es tobb indian rezervatum egyesulese reven jott letre par ev alatt. Ott konkretan ket es fel evtizede meg farmok es kisvarosok, meg apro falvak voltak, most a varos feltoltott minden beepitheto reszt, hong kongi tipusu felhokarcolokkal ahol nagyjabol lapos a talaj es villanegyedekkel a hegyoldalakon. (anno egy kis varosi mag, egy hasonloan kis kertvarosi resz volt hajokikotokkel, fatelepekkel es hatalmas vasuti rendezokkel a belvaros kozepen, mostanra tomoren felhokarcolokbol all minden, a kikotot meg beraktak a tenger kozepere)

    A nagyvarosok eseten nem csak a lakossag no, hanem a terulet is, ennek logikus eredmenye a teljes bolygora kiterjedo varos, az ugynevezett ecumenopolis. Legjobb pelda Tokio. Eredetileg egy kis falu volt, majd sogunatusi szekhely, a csaszar odakoltozeseeig. Az eredeti belvaros a Yamanote korvarsuton beluli teruletet jelentette a csaszari palota korul, mig az eredeti kis falu a mostani tokioi fopalyaudvar kornyeken volt. A korvasut megepitesekor az osszes helyen ahol a vasut metszette a palota kapujabol indulo orszagutakat letrehoztak egy-egy uj varoskozpontot. Ma ezek alkotjak a belvarosi gyurut. Viszont maga a varos szepen lassan 100, majd 300 kilometeres sugaru lett. A fo szabaly az, hogy az emberek addig mennek ki a kulvarosi negyedek fele, amig egy ora alatt elerik a munkahelyuket. Na most egy elovarosi shinkansen kb. 300 km/h-val tudja munkaba vinni az embereket. Jelenleg 23 megyei jogu varosbol es 26 varosbol all. Ezek a belso keruletek es az agglomeracios telepulesek megfeleloi. Gyakorlatilag kb. 600 kilometert lehet menni az egyik varos vege tablabol a masikig es az urbol szabad szemmel is jol latszik a varos.

    A masik oldalon Japan videki reszei teljesen elneptelenedtek. A japan alpokon atvezeto vasutvonal legtobb megalloja mar szellemfalu vagy varos, lakossag nelkul. Ugyanez a helyzet eszakon Hokkaidon, ahol tobb szazezres varosok valtak mara par ezer nyugdijas lakoval rendelezo kis falvakka. (raadasul oriasi teruleten, mivel a megmaradt hazak szet vannak szorva, igy inkabb csak tanyavilagnak hivatnank) Mindekozben a tokioi nepsuruseg pedig soha nem latott merteku es novekszik. (a vasutat probaljak gyorsitani, hogy meg jobban szetterulhessen a varos es igy csokkenjen a nepsuruseg)

    Magyarorszagon Budapest korul jelenleg az Esztergom-Vac-Szekesfehervar iranyu integracio zajlik, azaz ezek a varosok lesznek elobb utobb Budapest kulso keruletei. Mivel a lakossag mind itt, mind Japanban rohamosan csokken, ezert ezek a nagyvarosok elobb utobb a tavoli kis falvak es kisebb varosok elneptelenedesehez vezetnek. A kozeliek meg ugyebar a varosok reszei lesznek. Nem viccbol hivjak ujpest varoskaput varoskapunak, regen ott volt ujpest kulso hatarara. Budapest meg abban az idobene meg a kiskorutaknal ert veget, ahol a vaci utca a vaci uttal talalkozott. (Budan a becsi kapunal, a a becsi ut kezdetenel volt a varos hatara, akit erdekel keresse meg hol is van ma Budapesten belul)