• kvp
    #7
    "Csak el kellene mondanod a fejlesztőknek, hogy az hogyan működik és akkor leprogramozzák és megmentetted az emberiséget a sok hülye felesleges körtől. Bagatel!"

    Ezt mar szerencsere anno a Roska Tamas fele kutatocsapat elvegezte (a kaliforniai Leon Chua fele csapattal kozosen). Igazabol mar a DARPA versenyen gyoztes Stanley is az o altaluk jo 20 evvel korabban kifejlesztett algoritmus szerint vegezte a kepfeldolgozast. Mara eljutottuk oda, hogy mar az OpenCV is tartalamzza az alacsony szintu komponenseket. Nem ez a kihivas. (majd 20 eve pont errol irtam a diplomam, csak akkor meg tul draga volt a hetkoznapi felhasznalashoz a szukseges szamitasi kapacitas)

    "Nem az a cél, hogy a robotautó olyan szarul vezessen mint az ember."

    Egyelore az a cel, hogy olyan szarul vezessen mint a legjobb emberi sofor. Ez megoldhato. Persze ahol a legjobb emberi sofor is teved, ott az algoritmus is tevedni fog. Viszont onnantol az emberi latasnal jobb szenzorok, a gyorsabb processzorok miatti gyorsabb reakcioido mar a legtobb esetben jobb eredmenyt fog hozni mint amire a legjobb emberi sofor kepes lenne. Azan onnan lehet tovabb menni, hogy meg annal is jobb legyen (lasd pl. szenzor integracio, hogy az auto lasson az osszes kornyezo statikus vagy mozgo kamera szemevel is, de elso korben eleg ha azt a szintet hozza amit az ember tud.

    "A kamerás látásnak ugyanúgy azon szituációk leginkább kihívások ahol pl. az ember is elcsapja az alacsony láthatóságú Józsit amint este battyog az úton haza a kocsmából, ne adj isten fekszik:"

    Ha van annyi bejovo jel, hogy van ott valami, akkor a szoftver megtanithato arra, hogy meg idoben megalljon. Igazabol a legtobb veszelyes szituacio elkerulheto lenne azzal, ha a robotok csak a latasi viszonyoknak megfelelo sebesseggel mennenek, mig az ember altalaban a maximalis megengedettel, ami egyebkent a szep tiszta nappali idojarasra vonatkozna.

    A kihivas az, hogy az emberek elfogadjak, hogy az automata autok ovatosabbak nalluk. A Teslak nem azok, emberi modon, emberi sebesseggel vezetnek es hibaznak neha. De a szabalyok betartasa itt viszonylag egyszeru, mert ha a szoftverbe beleirjak, hogy rossz allapotu sotet videki uton vmax = 20 km/h, akkor nem fog pattogni, annyival megy akkor is ha 50 vagy 80 van a tablan es akkor is ha a kocsiban ulo ember egyebkent sietne.

    "Úgyhogy kell oda szenzor dögivel."

    Mivel nagyjabol egy atlagos mobiltelefon is lefedi ezt a listat, tovabba mar a gyari Teslakban is tobb van mint a felsorolt peldak, ez annyira nem egy nagy kihivas es meg arban sem jelentos.