Dell laptop tulajdonosok ide
  • Tinman #4
    Köszi.

    (A Videoton-féle Pong masinával kezdtem, majd nem sokkal később C64, mellett Sinclair ZX és Plus 4 barátkozás. Majd saját 486 DX2-66-tól főleg PC, de már 386-on tanulgattam. Na de hosszú lenne sorolni mennyi konzol, meg különféle PC és barebone volt a tulajdonomban, a lényeg az, hogy gyak. 20 éve van állásom a területen (vegyész + műszaki infós tanulmányok), amibe vastagon benne van a laptop javítás is.)

    Ennek tükrében azt kell mondjam, hogy a Toshiba kivonulása a lehető legrosszabb ami történhetett a laptopok területén. Semmiféle elfogultságom nincs irányukba, hacsak az nem, hogy könnyen szerelhető gépeik voltak, amik nagyon jól bírták a strapát. Most itt nem 2-3 gépes tapasztalatról beszélek, hanem sok 100-as. Rettentő kevés garos gondunk volt velük, az is inkább HDD, sem, mint lap, vagy display gond.

    Na de a Dell. A Dell olyan 8-10 éve kezdett markánsabban nyitni az egyszerűbb felhasználók felé is. 3 év gar és a márka ismertsége jót is tett nekik ámbár, jelenleg is megfigyelhető az a tendencia, hogy u.a. a felszereltséggel egy Dell gép többnyire drágább, mint a konkurens gyártóké. Mondhatnánk, hogy a minőségnek ára van, de az hazugság lenne. Pontosabban csak részigazság.

    A Dell pont ezzel Inspiron szériával hozta el azt az átlagember számára is, hogy egy konzervatív kinézetű, de ígéretes gépe legyen, egészen elérhető áron és ismétlem a 3 év gar, mindig is nagy fegyvertény volt.

    Igen, ez így papíron szép a valóság meg az, hogy a Dell sem tud csodát tenni és az Inspiron gépek anyagminősége, az alkatrészek szavatossága nos, hogy finoman fogalmazzak: nem túl acélos.

    A Latitude már eggyel magasabb szint volt, a Vostro pedig jelenleg is az a fajta noti, amire ha telik, akkor meg kell venni... de ára is van rendesen.

    NAGYON sok Dell noti fordult meg az elmúlt 2 évtized alatt a kezeim között. A szokásos "megdöglött a HDD" gond notibetegség, a rázkódás előbb-utóbb az összeset kicsinálja. Ami viszont zavaróan jellemző az Inspiron szériára a trehány anyaghasználat. A touchpad körüli műanyag kínosan gyorsan kopik. A kijelző körüli káva nagyon sérülékeny, de a csúcs a ZSANÉROK és a velük kapcsolatban álló burkolati elemek. Törnek, repednek, kiszakadnak. És sajnos az LCD kijelzők tartóssága se éppen legendás bennük.

    A vicc az, hogy a hibák nagy részét egyetlen meglepő dolog okozza, ami a következő három :-D

    1. User error. A felhasználó képtelen helyesen kinyitni a laptopot és vagy a jobb, vagy a bal szélén feszegeti felfelé, ahelyett, hogy középen támasztaná alá és úgy nyitná, így elosztva az erőt a 2 zsanér irányába.

    2. Laza csavarok. Ha egy Day1 kezedbe kerülő Dell Inspiront szétszedsz, meglepődve fogod tapasztalni, hogy a zsanér csavarjain egy egészen picit tudsz húzni. Ez 2 dolog miatt gáz:
    a, A nyitogatástól tovább lazul és valami törni fog.
    b, Tervezett elavulás szaga van. Mintha direkt lenne egy picit lazán hagyva, hogy "x" mennyiségű nyitás és csukás után törjön és repedjen, hogy vegyél újat, vagy költs Dell alkatrészre.

    3. Olcsó műanyagok használata a burkolati elemek esetében. Mivel a zsanérokat, meg úgy kb. minden csavarházat a fröccsöntött műanyagba süllyesztenek bele, így azokba bele van kódolva, hogy egy idő után, vagy már kevés erőhatástól csavarostól együtt kiszakadjanak. Van, amikor ez szinte észre sem vehető, és ha így használják tovább, akkor a kijelző nyitogatása során törik el, vagy reped meg még a zsanér is, sőt a burkolati elemek is sérülnek. Aztán ha ez az állapot beáll, akkor a javítás elérheti az 50-60.000 Ft-ot is, mert a Dell nem olcsón adja a 100.000 Ft-os laptophoz sem az alkatrészeket.

    Sajnos nincs vége. Bár alaplap hibával nagyon ritkán halnak a Dell gépek (nem úgy az Asus-ok), de a szerelhetőségük az valami egészen elképesztően legalja paraszt szint. Fogalmam sincs, hogy melyik mérnöknek juthatott az eszébe, de rengeteg Inspironban HDD halál, vagy SSD upgrade esetén nem csak, hogy a hátsó kávát, de a komplett alaplapot is ki kell szerelned ahhoz, hogy a nyomorult HDD-hez hozzáférj.

    Normálisak? Kizárt! Eközben a gyártók nagy része vagy úgy oldja meg a HDD egyszerűbb hozzáférhetőségét, hogy 2 db. csavar mögötti kis "ablak" mögött ott találod, vagy a hátsó kávát kell csak lekapni. A te notidnál még egész jó a helyzet amúgy, csak a hátsó burkolati elemet + billt kell kiszerelni.

    És rengeteg Inspironnál u.e. a gond karbantartásból kihagyhatatlan coolerrel is, melyet szintén gyakran úgy építenek be, hogy az egész lapot szerelheted ki, ha tisztességesen ki akarod takarítani. És ha már ott vagy, újra is pasztáznád, a NAGYON gyorsan teljesen kiszáradó FILLÉRES GAGYI hővezető pasztát, amit a gyárban belemaszatoltak.

    A végére hagytam a display kérdéskört, mert az az összes Dell notiban hajlamos megdögleni. Persze nem 2 év alatt! Olyan 4-6 év között már láthatóak jelek, pl. a kijelző enyhe mozgatásakor villan egyet a kép, végül teljesen elmegy. Márkaszervizben beteges összegét megy a csere, Vostro gépeknél főleg, holott egy 17-20.000 Ft-os kijelzőről van szó, ami kintről be is szerezhető, egy ügyesebb kéz, meg 20 perc alatt ki is cserél.

    Szóval, összességében hazudnék, ha azt mondhatnám, hogy elégedett vagy a Dell notikkal. Konkrétan az Inspiron széria messze nem a szívem csücske, alatta már csak az Asus olcsó kommersz kategóriás vackai vannak. Mind a 2 gyártó mentségére legyen mondva, hogy a Dell, a Vostro szériával már viszont tényleg minőséget és jól átgondolt készülékeket tett le az asztalra, az Asus meg jellemzően 250k felett mutat jelentősebb minőségbeli ugrást az anyaghasználat terén.

    Ebben az egészben az a dühítő, hogy itt gépenként PÁR DOLLÁR spórolás vezet aztán oda, hogy a felhasználó pár év múlva mélyen a zsebébe kell nyúljon, vagy új gépet kell vegyen.

    Ebben az olcsóbb szegmensben most a Lenovo teljesít elég korrektül, ami számunkra is meglepetés.
    Utoljára szerkesztette: Tinman, 2019.01.22. 19:11:15