llax#3
"Ha ilyen jól megy a cégnek, akkor miért kell hitelt felvenni?"
A kereskedelmi indítások piacán vélhetően nagyon kicsi haszonnal dolgoznak (ami biztos: jóval kisebbel, mint mások). Ráadásul az áraikat a tervezett újrahasznosítási megoldásaikhoz igazítják, hamarabb, mint ahogyan az megvalósulna (most már a 2-nél többszöri booster használathoz szabott árat alkalmazzák, de még egy sem repült 2-nél többször). Volt két jelentősebb veszteségük (CRS-7, Amos-6), vittek fel Falcon-1-re leszerződött (és arra befizetett) műholdat Falcon-9-cel (masszív veszteség - de nem hátráltak ki a dologból), vannak (megoldódni látszó) fennakadások a "human rated" minősítés elérésével, a Dragon-2 fejlesztése sokat csúszott (a csúszás ált. többletköltséget is jelent), a Falcon Heavy fejlesztése is kicsit költségesebb lett, a csak több év múlva hasznot(?) hozó BFR fejlesztése (sőt, építése) folyamatban, a milliárdokba kerülő Starlink-be is bele kellene már kezdeni...
Szóval lehet sok megrendelés és sok teljesítés, ha olcsón dolgoznak, intenzíven fejlesztenek és nagy terveik is vannak, akkor sok nem marad a kasszában.
Nagyobb pénzek inkább a megnyert állami pályázatokból származnak (teher, majd személyszállítás az ISS-re, újabban GPS műholdak is). Ezek már szép összegek, de még nincs mind kifizetve, teljesíteni is kell. Az egyéb fejlesztéseiket is főleg ebből finanszírozzák. Az eddigiek is ebből vannak.
A cég becsült értéke ne vezessen meg: az nem a kasszában lévő pénz, de még csak nem is ugyanekkora pénzre váltható érték ("annyit ér, amennyit adnak érte"=ha eladnák vagy tőzsdére vinnék, akkor tudnád a pontos értéket, ami a becsülttől jelentősen eltérhet). Ezen túl nem tudhatod, mennyi hitelük van.