• llax
    #19
    Csak az első néhány újrahasznosításra vonatkozott, hogy drágább az, mint újat gyártani. Már eljutottak oda, hogy két repülés között nem kell szállítani minden rakétát, ennek kellene működni mindegyiknél. A minimális felújítással újra repülést már kezdik elérni, az már sokkal olcsóbb lesz, mint újat gyártani. A fejlődés folyamatos, jelenleg is tart. Vedd úgy, hogy ez is egy irány.

    "Nem véletlen, hogy a világ egyetlen űrvállata sem kezdett bele, az ész nélküli az újrafelhasználhatósága (ott sem dilettáns barmok ülnek hanem szakemberek)"

    Szerintem nem hülyék a New Glenn és Airane 6 rakétákat fejlesztők sem. Az egyiknél teljesen alap, a másiknál opció az újrahasznosítás.
    A szakemberek rég megoldották volna. Mármint a fejlesztést végző mérnökök. A pénzügyi szakembereknek meg nem érdekük ott, ahol többségében állami megrendeléseket teljesítenek (USA), vagy olcsó a munkaerő (Kína, India, kicsit Oroszo.).
    A többi űrvállalat közel sem annyira piaci alapon működik, mint a SpaceX. Különösen a "nyugatiak" eddig nem voltak rászorulva a gazdaságos működtetésre. Csak nézd meg a Boeing és Lockheed (együtt ULA) megrendeléseit: nagy többségben kormányzati. De miért is kínáljanak versenyképes árakat, ha egy állami megrendelésen kaszálnak akkorát, mint 4-5-6, versenyképes áron kínált kereskedelmi indításon tennék???

    Nézheted az oroszokat is: évtizedek óta ugyanazok a hajtóművek (néha kis upgrade), az újabb rakétáik is a régi alapokra épülnek. Ha el akarnák kezdeni az újrahasznosítást, akkor alapjaiban újat kellene fejleszteni, jóformán mindenből.

    Kína legalább annyira épít orosz licencekre, mint amennyire maga fejleszt. + eléggé olcsó a munkaerő és a nyersanyag, hogy az ne legyen túl nagy tétel a fokozatok gyártásánál... (ez kicsit az oroszokra is vonatkozik, Indiára nagyon)