• llax
    #15
    "Tudom, majd Musk meg a SpaceX, mindenkit lenyom."

    Meg kellene várni, mi lesz a BFR/S-ből. A gyártócsarnokot felhúzták, a boostert építgetik, tehát kezd egyre "kézzelfoghatóbbá" válni a dolog. Olyanokat, mint 100 embert a Marsra, meg szuborbitális utasszállítás, turisták reptetése, némi szódával kell kezelni. Csak mint teherszállító eszközt nézd a BFR-t. A 100%-os, minimális felkészítéssel újrahasznosíthatóság és olcsó üzemanyag mellett egy F9 árának valami nyolcadáról is szó esett... Ha mindez csak kis részben jön be és egy indítás ára nem nyolcada, hanem ugyanannyi lesz, mint egy F9-é (többszörös kapacitás mellett), már akkor is egy újabb, jelentős lépést tesznek az űr olcsó elérése felé.

    A bányászathoz a BFR még mindig kevés (ha minden ígért dolgot hozna és találnak könnyen elérhető kisbolygót/aszteroidát megfelelő anyagokkal: talán határeset), de az egyre olcsóbb szállítás egyre közelebb hozza. Ahogyan az F9 elindított egy versenyt (New Glenn, Ariane 6 - ezek elől is menekül Musk valami hatékonyabb rendszer felé), úgy talán a BFR is elindíthat valamit. A végén nem feltétlenül Musk lesz a nyerő, de ha lesz "21. század űrversenye" (pl. az egyre olcsóbb szállításra), az jelentős részben Musknak lesz köszönhető.

    "motiváció alatt olyan anyagot értek, aminek a bányászata tényleg megérné"

    A távoli robotizált bányászat és előfeldolgozás technikailag akár ma is megvalósítható lenne. A olcsó szállítás még odébb van, de nem reménytelen a dolog. Minél olcsóbb lesz ez a szállítás, annál több olyan anyag lesz (a legdrágábbak közül), aminél komolyan lehet gondolkodni azon, hogy mondjuk egy aszteroidáról szerezzék be (feltétel az ottani könnyű hozzáférhetőség). Idővel valós motiváció is megjelenhet.

    Még ha nem is aktuális a dolog, egy legyintéssel elintézni már nem lehet. Minimum meg kell várni, mi lesz a BFR-ből és az milyen hatással lesz a hordozóeszközök piacára. (Ha kihátrálnak belőle: akkor lehet legyinteni, sokáig nem várható előrelépés.)