• wraithLord
    #13
    Egy hatalmas adathalmaz többszázmillió (vagy milliárd) emberről vajon mire lehet jó? Pl. különböző statisztikai módszerekkel törvényszerűségeket levonni, amivel gyakorlatilag bármit manipulálni lehet, ami óriási lehetőség, és a történelem során most érhető el először? Önmagában elég nyugtalanító, hogy egy rakás, gyakorlatilag illetéktelen és lelkiismeret nélküli cégnek végtelen mennyiségű (folyamatosan gyűjtik) információja van mindenről. Az ember nem az önzetlenségéről híres, szinte törvényszerű, hogy nem csak "a szolgáltatások és a felhasználó kényelmére" fogják azt használni.

    Ami a manipulációt illeti, az adatgyűjtéssel még inkább tömegre ("személyre") szabott trendeket tudnak nyomatni, ami nagyon is alkalmas a tömeg értelmi, ízlésbeli színvonalát, igényességét pozitív visszacsatolásokkal a béka segge alá lezülleszteni, ami egyszerűen azért jó, mert egy hülyébb és igénytelenebb tömegre egyszerűbb (költséghatékonyabb) rátukmálni mindenféle baromságot.

    Az adatokat nyilván továbbértékesítik olyan cégeknek, szervezeteknek, akik az élet más területeit, pl. a politikát manipulálják. Lásd pl. Facebook botrányok. És elég nagy naivság lenne azt hinni, hogy a Facebook az egyetlen cég, aki kereskedik az összegyűjtött adatokkal, csak most éppen arra szálltak rá...

    Mivel az adatgyűjtés a Föld nevű bolygón folyik, és az adatgyűjtő cégek is ugyanezen a bolygón vannak, illetve az emberek is ezen a bolygón élnek, sőt, közvetve vagy közvetlenül ők a célpontjai ezeknek a manipulációknak, talán ez az embereknek rossz.

    Írtam korábban a privát szféráról is. Na ez az dolog, amihez egyéb más dolgok mellett mindenkinek joga van, és ez az a dolog, ami az adatgyűjtés és az adatok "alternatív felhasználásra" révén ma már nem létezik. Tudom, ez számodra és sok más ember számára nem mond semmit. Ez gond.

    Első körben már azt is szívesen kihagynám, hogy a hülye reklámok hatására a boltban rugóra járjon az agyam, hogy melyik terméket kell megvenni. Mert a reklám belesulykolja az ember fejébe, ha tetszik, ha nem.
    Olyasmi, mint amikor az ember azért károg, hogy az iskolában minek tanítanak neki egy csomó hülyeséget, elveszi a helyet az agyában a hasznos tudástól. Na, ez még annyira sem hasznos, mint az a sok, később sosem használt lexikális tudás, amit az iskolában nyomnak belé... Alantas, állati kondícionálás. Kb. Pavlov kutyáját csinálnak az emberből, aki ha meglátja pl. a Kokakólát, indokolatlanul eszébe jut a trendi, hűsítő, haverok, buli, lájtos életérzés, mert ezt mutogatják neki állandóan, hozzáértően, profin tálalva. Esetleg késztetést is érez a megvételére, nem tudja miért, csak a reklám azt imprintelte belé, hogy az jó neki. Az adatgyűjtés csak arra jó, hogy olyan reklámokat mutogassanak, amihez talán van valami közöd, és itt ennyiben szerintem ki is merül a "sok" pozitívum.
    Az a cég nyomja le a másikat, amelyiknek több pénze van marketingre, nem az, amelyik jobb terméket gyárt, és a profi marketing révén kb. egy impulzusvásárló állatot csinálnak az emberből. Akaratlanul is azt a cuccot veszed le a polcról, amiről a reklám kialakította benned, hogy az egy jó termék. És ezt az összegyűjtött adatok csak tovább segítik.
    Senki nem kivétel, max. valaki pluszban még gondolkodik is néha, amikor vásárol.

    "Lassan teleírod az oldalt" ...
    Ööö... Mindegy, értem én, hogy muszáj volt ezt elnyomni... :)
    Szóval ahogy mondod, nincs ezzel semmi probléma. Értetlenkedj tök egyértelmű dolgokon, köpj oda valami baromságot, aminek az ellenkezőjét egy kommenttel lejjebb pont kifejtettem, érzékeltetve ezzel, hogy nagy ívben leszarod az egészet. Kérj számon, ami intellektuálisan automatikusan mindenki fölé helyez. Így kell a "kommentviadalból győztesen" kikerülni... :D