kvp#15
"A digitalizáció sincs ott, ahol azt egyesek látni vélik, lásd Musk Tesla gyára, emberek nélkül (ha így folytaja akár meg is valósulhat, mert be kell zárnia, az embereket meg kirúgnia)."
Egyszeruen bizonyos esetekben nem eri meg. Egyelore tul draga lenne minden folyamatot automatizalni. Egyreszt azert, mert rengeteg tervezest igenyelne, ami hosszu ido, masreszt rengeteg extra koltseget, amit a betanitott munkasoknal a szulok es az allam fizetett meg korabban.
Viszont ha tovabb fejlodik a technika, akkor a robotok kepesek lesznek a gyartasi folyamatokat is megtervezni, azaz eleve olyan termek keszul amit utanna a hozza tervezett gepsor le is tud gyartani. A japanok mar csinaltak ilyen rendszereket, de meg mindig dragabbak mint az emberi munkaero. Ha viszont olcsobbak lesznek, akkor rengeteg betanitott munkas es mernok munkaja valik dragabba mint a gepek beszerzese. A ketto kozotti kozeput amit a legtobb autogyarto csinal, azaz amit geppel olcso gyartani, azt gep gyartja, amit nem azt emberek. A termekek tervezesnel is fontos szempont a tomeggyarthatosag, meg akkor is ha ez tobbi szempont (minoseg, design) rovasara megy. Viszont ennek ellenere ahogy no a gepek tudasa es csokken az aruk, ugy no az automatizacio aranya a gyartasban.
Hosszu tavon ez oda vezethet, hogy szinte a teljes ipari termeles csak a nagytokesek kozvetlen igenyeit szolgalja, mig a munkanelkuli lakossag (99.9%) csak valamekkora segelyt kaphat. Mar ameddig a nagytokeseknek megeri eletben tartani a lakossag szegenyebb reszet a sajat szemelyzetukon kivul. Ez egy megfeleloen eros nagytoke es egy megfeleloen gyenge, lehetoleg kozpontositott kormanyzat eseten realis jovokep, csak eppen nem jo nekunk. (feltetelezve, hogy az sg.hu olvasoi kozott elvetve akad csak dollar milliardos nagytokes, annak rokona vagy kozvetlen cseledje)