• NEXUS6
    #3
    Nos, először is szeretnél-e egy olyan technológia áldozatává válni, amely épp azzal hirdeti magát, hogy sokkal biztonságosabb, mint az előd. Ugyanis pont ilyen lenne az önvezérlő autó, meg az űrrepülőgép is ilyen volt.
    Amikor elbaxák a kockázatelemzést és kiderül, hogy az "utasszállítók biztonságával" hirdetett eszköz használata a kalkulálthoz képest nagyságrendileg rosszabb biztonsági kockázattal jár és mivel az előző kalkuláció miatt alapvető mentő/biztonsági rendszereket hagytak ki, ez még súlyosbítja a helyzetet, na az ciki.

    Az STS két dolgot ígért és két dolgot nem valósított meg, az olcsó űrszállítást és a biztonságos űrszállítást.
    A gond az, hogy a fejlesztések egy adott technikai eszköz szó szerint katasztrófális szereplése miatt, ahogy te is írod elfordultak a hasonló rendszerek irányából és inkább visszaléptek a kevésbé kockázatosnak ítélt 50 éves technológiához. Pedig a légkör erőforrásait (oxidáló anyag megtakarítás, plusz aerodinamikai erők) kihasználása továbbra is jó iránynak mutatkozik az olcsóbb űrszállítás megvalósításához. Csak ugye egyszerűbb egy "kályhacsövet" megépíteni, mint egy szuperszonikus repülőgépet. Pláne, hogy a szuperszonikus/hiperszonikus légköri személyszállítás fejlesztése is több évtizede leállt.

    Az STS katasztrófái valóban nem döntötték be az űrkutatást, abban az USA ma is világelső, az űrszállítást, űrutazási képességét annál inkább. Minden egyes elnök megrettenve egy drága rendszer lehetséges katasztrófájától, illetve politikai okokból is első lépésként elkaszálta az előd nagyívű űrszállítási fejlesztéseit. A jelenlegi kis cégek azért tudtak életben maradni, mert valakinek még is csak fel kell vinni a műholdakat, és ez a legolcsóbb megoldás, amíg valami nagyívűt nem csinálnak.

    És mondjuk ki, hogy az űrsikló kivonásától napjainkig az USA erősen támaszkodik az orosz képességekre. Az ISS-hez az oroszok viszik fel az amcsik seggét, és a katonai műholdjaikat is szállító Atlas-V rakéta első fokozatának hajtóművét is az oroszoktól veszik (most a melldöngetéssel meghirdetett embargók közepette is!). És ez szégyen szemre így is maradhat akár 2021-ig is, amikor majd már 10 éve kivonták az űrsiklót a rendszerből.

    A nagy cégek meg hagyják szépena rögös úton elvérezni ezeket a kis cégeket, aztán majd 10-20 év múlva, amikor végre már igazi piacot jelent ez a terület átveszik a helyüket.