• bundasjezus
    #67
    "Ha csökkenteni akarjuk a biológiai lábnyomunkat és tartósabb termékeket használunk az nem az egyén döntésén múlik, hanem az államon pl. aki megkövetelheti a gyártótól, hogy olyan termékeket gyártson, ami 10 évig is működőképes marad, ami bármilyen tartós fogyasztási cikket nézünk nem egy lehetetlen küldetés."

    Lehet, hogy naiv vagyok, de én azt gondolom, hogy csak úgy lehet kikényszeríteni a gyártóktól a hosszú élettartamú és környezetbarát termékeket, ha alulról, a fogyasztói szokások megváltozásával kényszerítjük rá őket. Ez pedig az egyénen múlik. A politika nem, vagy csak későn képes kényszerítő intézkedéseket hozni a gyártók irányába. Túlságosan erős a politikai-gazdasági összefonódás, minden döntéshozó meg van vásárolva, nem érdekük a változás.

    Annyit tehetünk, hogy tudatosan vásárolunk, csak azt vesszük meg, amire ténylegesen szükségünk van. Nem veszünk szemetet és hulladékot, nem vásárolunk érzelmi felindulásból. Tudatosan keressük a tartós és jó minőségű termékeket. Ha tömegesen így teszünk, akkor a gyártók kénytelenek lesznek alkalmazkodni a megváltozott kereslethez és kénytelenek lesznek tartós, környezetbarát termékeket gyártani, ha életben akarnak maradni a piacon.

    Persze tisztában vagyok azzal, hogy a vásárlók jelentős része elsősorban az árat nézni és csak másodsorban a minőséget. Ezért ők hamarabb veszik meg a szemét kacatot, mert az olcsóbb, mint a kicsivel drágább, de tartós, minőségi terméket.
    Ráadásul egy felszínes, képmutató világban élünk. A vásárlók a boldogságot, az önmegvalósítást és az önkifejezést egy-egy termékben találják meg. A reklámpszichológia ördögien ráérzett arra, hogyan kell megszólítani az emberi egót ("Mert megérdemled!"). Autót is olyan megfontolások mentén vesznek, hogy a többi ember mit fog szólni hozzá, nem pedig a tényleges szükségletek alapján. Az embereknek csak az számít, hogy mi látszódik Instagramon és Facebookon. Ez a felszínes, képmutató és önző viselkedés pedig teljesen ellentétes a tudatos fogyasztói magatartással.

    Szóval először a fejekben kellene rendet tenni, mert minden más ebből következik. Egy értékek nélküli világban nehéz értéket nyújtani, ha nincs rá kereslet. Végső soron minden környezetvédelmi és társadalmi probléma az egyén gondolkozásmódjában keresendő. Hogy hogyan lehetne az embereket tömegesen meggyőzni arról, hogy a hosszútávú boldogságot válasszák a rövidtávú helyett, arról fogalmam sincs, de sokat gondolkozok rajta.
    Utoljára szerkesztette: bundasjezus, 2018.03.30. 12:10:07