• Mike111
    #13
    "amikor szar ment a ventilátorba" - Itt azt is fontos kideríteni, hogy miért ment a szar a ventilátorba. Ez általában akkor van, amikor kezd összedőlni a rendszer és apróbb módosításokkal már nem lehet tovább foltozni (technical debt). Ennek mi az oka (leegyszerűsítve): tervezési hiányosságok ( = "szar tervezés"), refaktorálás hiánya (ezt jellemzően a szűk határidőre fogják, de módszertani dolgok vannak a háttérben). Egy jól megtervezett és tesztekkel lefedett rendszerben ritká(bba)n megy szar a ventilátorba és akkor is kezelhető.

    "nem kell most rögtön, így ráérnek kinevelni maguknak" - Ezt csak a nagy multi cégek engedhetik meg maguknak, cserébe évekig röghöz kötnek (ami a szakmai fejlődést tekintve nem hiszem, hogy akkor probléma). Van ilyen cég itthon, de nem túl sok, de ott is van előszűrés, nem vesznek fel bárkit, ahogy korábban említettem.
    Kis cégeknél szokás, hogy kezdőket vesznek fel minimális tapasztalattal vagy anélkül, mert olcsók, ekkor csak idő kérdése, mikor következik be a fenti helyzet.

    Amikor kezdtem a szakmát, akkor még nehezebb volt a helyzet, 3-5 év tapasztalat nélkül nem nagyon vettek fel.
    Én is kis cégnél kezdtem, majd egy kis alap tapasztalat megszerzése után mentem egyre komolyabb helyekre.
    Visszagondolva látom, hogy pl. az első munkahelyemen milyen borzasztó módon folyt a fejlesztés, mindenféle tervszerűséget nélkülözve (Big Bang Model) öntötték be a feature-öket 0 db teszt írása mellett. Persze gyakran ment szar a ventilátorba, amikor egyik helyen bemódosítottunk valamit, akkor valami más biztosan elromlott.
    Érzetem, hogy valami nem okés, de nem tudtam pontosan megfogalmazni, hogy mi a probléma (és a megoldás), amíg el nem jutottam a szakmai érettség egy bizonyos fokára (nevezzük tapasztalatnak ≠ évek száma).