Munkas#76
Még gyerekként volt olyan tantárgyunk, hogy a szocialista rendszer előnyei a kapitalistáéval szemben. Ott jöttek ilyen utópisztikus gondolatokkal, hogy a parasztnak nem kell megvennie a kombájnt amit úgy sem tud kihasználni, bezzeg a TSZ közösen üzemeltetett és karbantartott gépei mennyivel hatékonyabbak.
Egyszerűen azt felejtették el, hogy a kapitalizmus az egyéni motivációk miatt hatékony. Így van ez az autókkal is. Az emberek nem azért vesznek autót, mert nem tudnának nélküle élni. 90%-unk jelentősebb probléma nélkül meg tudná oldani az életét autó nélkül, ahogy tettük ezt fiatal korunkban is. Csak ideológiát keresünk rá, hogy miért kell az autó: nem vagyunk a tömegközlekedéshez kötve, nem kell büdös taxikban utazni, mindig kéznél van, nyaralni is kell menni stb.
Valójában meg az a helyzet, hogy akinek van pénze (és a nyugati társadalmakban szinte mindenkinek van), az megengedheti magának, hogy azért vegyen ruhát, mert a régi már nem divatos, ahogy a bútort és az elektronikai cikkeket sem azért vesszük, mert nem lehetne megcsinálni a régit (hajdan még generációk használtak egy egy bútordarabot, szerszámot stb.), büfébe és étterembe sem azért járunk mert nem tudunk a akciós parizerből szendvicset csinálni vagy a csapból vizet ereszteni kóla helyett... Hanem mert megengedhetjük magunknak, hogy költségesen éljünk. És épp ezért dolgozunk, hogy többet megengedhessünk magunknak.
Ezért egyszerűen nincs értelme az autó tulajdonlásának feladásán spórolni, mert nem tudnánk értelmesebb dolgokra költeni a fennmaradó pénzt.