• gaszton421
    #12
    Háromfokozatú rakétánál az optimális tömegarány a fokozatok között 1:3 és 1:4 között mozog, Ez a 60% arány csak az űrrepülőgép szilárd hajtóanyagú első fokozatánál volt mert annak a rosszabb specifikus impulzus és rosszabb szerkezeti tömegaránya miatt az üres fokozat holt terhétől mihamarébb meg kellett szabadulni.
    Szóval LOX/RP1 mellett nem lenne igazán praktikus. Ha újrahasználható lenne az első fokozat akkor nem annyira fontos hogy a rossz hatékonyságú F1 kerüljön bele, Amúgy az F1 nagy teljesítményü de nem túl jó hatékonyságú, a jelenleg használatban levő összes kerozenes hajtómű jobb nála. van róla szó hogy a mostani SRB-ket az SLS rendszeren F1 hajtóműves gyorsítókkal szerelnék fel de ehhez gyökeresen át kéne tervezni a modernebb kor szintjére,amúgy a tengerszinten jelenleg csak 10 százalékkal produkálna nagyobb specifikus impulzust mint az SRB-k, a mostani verzió amit az 1960-as években terveztek nem alkalmas újrahasznostásra.
    az ejtőernyős visszatéréssel az a baj hogy a szelek kiszámthatatlan hatása miatt kb 10km pontossággal lehet visszahozni a fokoztot, ez tengeri begyűjtésnél megoldható de biztosítani kell hogy a motor érzékeny alkatrészei ne kerüljenek kapcsolatba a tengervízzel, eredetileg a spacex is tengeri leszállással kalkulált és folytak is ilyen kísérletek de nem volt biztosítható a rendszer pontosés sérülésmentes leszállása ezért tervezték át a rendszert a mostanira.
    Amúgy a most praktizált leszállás/újrahasznosítás amit a spacex csinál legalábbis a fokozatok visszatérése már egészen jó, messze pontosabb az elvártnál erre lehetne építeni, az újrahasznosításhoz pedig a spacex-nél is folynak a továbi kísérletek hogy a lehető leggazdaságosabb legyen.
    Az ITS-re felvázolt rendszer nagyon jó kiinduló pont lehet, a második fokozat ellátható lenne egy oőyan nyitható zarható raktérajtóval mint a Shutle és mindössze két fokozatban hordhatná fel LEO pályára a hasznos terhet, megépíthető lenne kisseb méretben is, a mostani méret erre a célra nem lenne praktikus de a teljes újrahasznosításhoz ez lenne a legközelebb.