• Skylake
    #49
    Noha én aztán tűzzel-vassal irtom, azaz tiltom, több technológia egybetolásával a reklámot (mint kimenet) és főleg az azt megalapozó tracking technológiákat (bemenet), azért azzal tisztában vagyok, hogy ez egy átmeneti állapot, technológiai és közgazdasági értelemben. És épp most változnak meg a viszonyok.

    Például a natív web elérésről az applikáció alapú webes elérésre átállás azt eredményezi, hogy minden applikáció tulajdonképpen önálló, zárt és cél-specifikus böngésző, és ezek esetében alig lehet a tracking-ot és reklámot tiltani, hiszen ezek zártak. Nem egy univerzális felületen működnek, ahol éppen ebből az univerzalitásból adódóan blokkolhatók. Az applikáció központú web elterjesztésének ez az egyik, és szokás szerint ki nem mondott, de talán a leglényegesebb része.

    Oké, akkor kontrolláljuk oprendszer szintjén. Nem véletlenül vannak lezárva a mobil oprendszerek. Google-nak k*rvára nem érdeke, hogy pl. host fájllal üssék ki az userek a trackingot, és a reklám kihelyezést, illetve könnyen látható legyen, micsoda adatgyűjtő apparátus van beleépítve az Android rendszer Google által előre telepített és zárt forráskódú alkalmazásaiba. Nyilván nem ezek vizsgálatával, hanem azzal, hogy merre és milyen adatkapcsolatokat használnak automatikusan. Amelyek természetesen össze vannak kapcsolva a felhasználóknak címzett szolgáltatásokkal, a felső réteggel, amit az user pöckölget, hiszen a piacon pontosan az ezek által végzett aktivitás jelent értéket, és pénzt a webet e igazi XIX. századi monopolista módjára monetizálva felzabálni kívánó egyik vállalkozás számára.

    Ebből is látszik, hogy a reklám és tracking blokkolás „klasszikus”, és legnagyobb teljesítményű formája már messze nem releváns, hiszen megvannak a megoldások annak kiiktatásra, és ezek jönnek is fel. Ez döntően a fenti folyamatokhoz köthetők: a végső cél az, úgy kell átszabni a web elérését, hogy ez a fenti, e célra dedikált technológiákkal történhessen elsősorban, és ezek terén most a web monetizálásából élő (zabálógép) vállalkozások kezdenek nyerésre állni, már amennyiben szinte az összes netes igény kiszolgálása dedikált applikációkra ültethető át.

    Úgyhogy a reklámblokkolás jelenlegi formájának lassan befellegzett. Ez most a zenit. De ez mindig így van: evidens hogy az ipar, ami a tracking-ból és a reklámkihelyezésből él, nem fogja ölbe tett kézzel várni piaci területük kiszáradását. Főleg, mivel a kontent pénzbe kerül. Mondom ezt úgy, hogy én aztán abszolút nem fizetek semmilyen tartalomért, még az adataimmal sem, mivel például kiváló eredményességgel blokkolni tudom a Facebook és a Google teljes tracking technológiáját. De azt is tudom, hogy rövidesen, a jelenlegi reklámblokkolási technológiák egy bizonyos telítődési pontja után nem lesz mód arra, hogy e technológiákkal, kvázi fizetés nélkül jussunk tartalomhoz. Legalábbis egy ideig. Tipikus macska-egér harc ez.