• Kryon
    #389
    Szerintem a térkép mérete még nem olyan nagy gond, ha a zónák koncepciója már megvan, akkor azt talán hamar össze tudják rakni. Valószínűleg a node-ok azok, amikkel igazán megkeserítették az életüket. Hasonló talán a WoW phasing (Blizzard-nál jóval több az erőforrás, mégsem erőltetik már annyira) és a GW dinamikus sztorija. A node rendszerben gyakorlatikag mindent, a területtől a küldetésekig több változatban kell elkészíteni, ami sokáig tart és állandó bugforrás is. Ráadásul kérdéses, hogy mennyire jön be a játékosoknak. Engem például kifejezetten idegesíteni szokott, ha valamit, amit addig megszoktam egy játékban megváltoztatnak, ezek pedig állandó változásban lesznek. Nagyon jól kell megcsinálniuk, hogy inkább élvezhető legyen mintsem bosszantó.

    A gazdasági rendszert is jól kell eltalálni. Talán példát vehetnének a Black Desert-ről, ott ezt elég jól megcsinálták. Ami pedig intő példa, az ugyanott a gearelődés. Nem baj, ha van benne némi kihívás, de ha nagyon megnehezítik és emellett nagyon magasra kerül a léc a gear követelményben pl. PVP-hez, akkor a játékosok többsége még azelőtt feladja, hogy egyáltalán eljutna addig a tartalomig és keres más játékot. Manapság már kevesen hajlandók annyi időt és energiát ölni egy játékba mint régebben.

    PVE: A legnagyobb gond vele, hogy tulajdonképpen nem létezik. ArcheAge és BDO kategória. Vannak world bossok meg lehet mobot grindolni, és ennyi. Ez a komoly, instanceolt PVE-t szerető játékosoknak nem vonzó, szóval ők emiatt eleve elkerülik majd ezt a játékot. Casualoknak jó, de ők meg többnyire manapság már egyben szóló játékosok, szóval a gazdaság működéséhez jó ha vannak, de guild contentben nem lehet rájuk építeni. Ugyanakkor ezt a réteget valamivel mindenképpen meg kell fogni, mert messze ők vannak legtöbben. Úgy gondolom, nélkülük manapság nem tud megélni egy MMO, a hc játékosok egyszerűen túl kevesen vannak hogy belőlük tartsa fenn magát a játék.

    PVP: Itt pont fordított a helyzet, mint PVE-ben. Az ígéreteik alapján lesz bőven PVP tartalom, de jó kérdés, hogy elegendő játékos is lesz hozzá vagy sem, mert anélkül borul az egész. Nagyon úgy tűnik, hogy kifejezetten a nagy létszámú PVP a fókusz, ahhoz pedig nagy és aktív guildek kellenek majd. Ilyeneket pedig nem olyan egyszerű manapság összehozni. Elmúlt a 15-20 évvel ezelőtti MMO aranykor. Ha csak néhány nagy guild lesz, akkor azok leuralják a szervert, ami miatt mindenki másnak elmegy a kedve és odébbáll, aztán ők is, mert unalmas lesz egy idő után, hogy nincs érdemi ellenfél.

    Ami viszont kellemes meglepetés az a karaván rendszer. Abban látok a legnagyobb potenciált. Ehhez nagyon hasonló a Silkroad Online-ban volt, és ott elvitte a hátán az egész játékot éveken keresztül (gyakorlatikag az üzemeltető hozzáállásán bukott el végyül a játék). Mai játékokban nam tudok hasonlóról, így ez egy olyan egyedi vonása lehet a játéknak, amivel ki tudnak emelkedni, sok játékost bevonzhatnak és megtarthatnak, ha nem rontják el.