• Skylake
    #1
    Szerintem meg egy soha nem látott technológiai lufi fújódását láthatjuk, és ennek egyik szegmense az IoT, amit ez az ember most hype-ol. Ez a dolga. Amikor az atomenergia volt a sztár, akkor sokan azt vizionálták, hogyan lehet atombombával tómedrek sorát létrehozni a Szaharában, és a sivatagos területet élhetőévé tenni. Ma jót röhögünk az elképzelésen, nem igaz?

    Az IT technológiai lufit a következő tényezők fogják kidurrantani:

    - az új technológiák esetében a feature creep az Isten, a biztonságról (adat -> felhasználó) szó sem esik. Viszont jól látszik, hogy minden valamilyen falrengető innovációra az IoT és mesterséges intelligencia keretében (kopó félben lévő buzzword mindkettő), párhuzamosan esik olyan hír, hogy ezeket és más rendszereket ugyancsak milyen soha nem látott mértékben sikerült betámadni. Szóval amint ezek a támadások / kompromittálódás eléri az átlagfelhasználók tömegeit, az eléggé le fogja hűteni ebbe a "forradalmi fejlődésbe" vetett hitet. És ennek meg is lesznek a gazdasági következményei. 5 év múlva számítok erre.

    - "ingyenességen", alapuló online világ vége. Történtek bizonyos események, amelyek miatt felhasználók egyre növekvő tömege egyre jobban figyel személyes adataira - azaz egyre kevésbé akarja etetni, a "te vagy a termék" alapú rendszereket. Gondolok itt például a reklámblokkolók dinamikus terjedésére, a mobilszegmensben, Kínában például a reklámblokkolók toronymagasan vezetnek a telepített alkalmazások között, és ez a szám csak növekszik. Érthető a dolog, és ez rövidesen eléri a "te vagy a termék" üzleti modell zászlóshajóit, már a Google-t és a Facebook-ot.

    - a hirdetők, akik etetik másik oldalról a "az user a termék" modellt, és az ezt alkalmazó előbb említett két dinoszauruszt, meg számtalan kisebbet, lehet hogy csalódni fognak abban, hogy az usereket mennyire lehet elérni, azaz mennyire lehet fogyasztóvá konvertálni őket. Az IoT-ot nyomók egyik fő célja, hogy a magánélet is teljes mértékben ellenőrizhető legyen piaci értelemben (lásd. személyre szabott reklám - Különvélemény). Azonban az ilyen, egyik oldalról kényelmet igénylő megoldások nagyon zavarók tudnak lenni, ha arra gondol valaki, hogy végső soron olyan aktivitása válik követővé, amely kiszűrése kapcsán már régóta használnak biztonsági technológiákat - ilyen például a függöny nevű találmány. Szóval, szerintem itt a kényelem együtt fog járni a magánszféra megsértésének folyamatosságával, és nem kétlem, hogy azt a fajta tolakodást lehet majd tapasztalni itt is a piac részéről, amelyek miatt ma a reklámblokkolók expanzív növekedésű alkalmazása látható. Így esetleg a felhasználók világszinten rájöhetnek, hogy eddig mit is jelentett az "ingyenesség"- és ez nem fog tetszeni nekik - ezt pedig piaci döntésekkel mutathatják meg. Simán el tudom képzelni, hogy 15 év múlva a magánlakás-informatikai rendszerek biztonságtechnológiai auditja lesz egy slágerszolgáltatás az "ingyenesség" és "megszerezzük adataidat" - körülbelül olyan eszközökkel, amelyek ma nagyvállalati szinten vannak jelen. Vagy a személyes, privát, brutálisan védett adatfelhő-kiszolgálók telepítése és konfigurációja Józsi bácsik, és Marika nénik részére.

    Ezt az egész gazdasági rendszert, amelyről szó van egy valami hajtja előre: az összeszedett (összelopott) adatok, Big Data, illetve a felhasználók reklám-tűrése. Amint ebből valamelyik láb megdől, azzal vége lesz ennek a gazdasági rezsimnek. És őszinte leszek: én örülni fogok ennek.