• Csaba161
    #15
    Teljesen egyetértek!

    A hangrobbanást az okozza, hogy a közeget el kel távolítani onnan, ahová a helyére a hangsebességnél gyorsabban jövő tárgy belép. Ez az eltávolítás viszont csak a közegbeli hangsebességgel történhet, hiszen a hangsebesség az a sebesség, amivel maximálisan terjedhet egy ilyen változás. Emiatt ez a változás, ahogy terjed elfele a mozgó tárgytól, szükségszerűen lemarad hozzá képest, hisz a hullámfront sebessége éppen a hangsebesség, a tárgyé pedig nagyobb a hangsebességnél. Ez egy egyszerű geometriai probléma, és láthatóan így egy kúp keletkezik. A kúp nyílásszöge emiatt éppen attól függ hányszor gyorsabban megy a test a közegbeli hangsebességhez képest.

    Az hogy a kúp mentén fellépő hangnyomáskülönbség, ami nem más mint a hangrobbanás, milyen messzire terjed ki, az a fizika. Mivel itt már egyértelműen nem laminális áramlásról van szó, ez a hatás - a hangrobbanás - már nem lineáris jelenség. Az ilyen hullámfrontot Szolitonnak hívják és az a lényege, hogy szemben egy valódi hullámmal - amely a távolsággal gyorsan elhal - a szolitonok sokáig intenzitás csökkenés nélkül terjednek. Ezért halljuk a hangrobbanást a föld felszínén is majdnem teljes hangerővel, hiába van egy-két kilométer magasan a repülő.

    Az elképzelhető, mivel a hangrobbanás nem lineáris jelenség, hogy sikerül valamilyen trükkös megoldással a földre érkező jel hangerejét csökkenteni, de se hangrobbanást nem lehet megszüntetni, se a hangerejét csökkenteni a repülő közvetlen környezetében.