• asgh
    #6
    Egy német, francia, amerikai művészfilm esetén úgy működik a sikertörténet, hogy előbb bemutatják a premier fesztiválokon, ott díjakat nyer, aztán bemutatják otthon, ahol sikert arat a hazai pályán, aztán bemutatják külföldön, közben nevezik Golden Globe-ra és Oscarra és ha nyer, akkor külföldön is sikeres lesz.
    Nálunk meg úgy működik, hogy előbb bemutatják külföldi fesztiválokon, díjakat nyer, majd itthon is, ahol a kutyát sem érdekli, aztán külföldön, ahol további díjakat nyer, de itthon ettől még továbbra sem érdekel senkit.
    Ha viszont még ezek után sem hal el a hype, na akkor nagy nehezen az itthoni sznob réteg is veszi a fáradtságot, hogy megnézze mégis mire fel ez a felhajtás.
    Ilyenkor aztán sorra jelennek meg a magyar nézőket fikázó publicisztikák és interjúk, hogy mekkora nálunk a balkáni sötétség, meg megy a kesergés, hogy az emberek szarnak a magas kultúrára.

    Valójában viszont arról van szó, hogy az utóbbi 50 évben magyar filmtermésből egy kezemen meg tudom számolni, hogy hány próbálkozott egyáltalán a magyar közönséghez szólni.
    A magyar filmek 99%-a vagy nívótlan, gagyerák vígjáték, esetleg hollywoodi zsánerek béna utánzata, vagy egy nemzetközi értelmiségi szubkultúrának akar görcsösen megfelelni.
    A Saul fia az utóbbi kategóriába tartozik.
    Ettől még lehet a maga műfajában remekmű, sőt a nemzetközi sikernek is lehet örülni, kb. mint egy kiemelkedő sport eseménynek, de az már a témaválasztáskor eldőlt, hogy ez a film nem a magyar nézőknek készült, ergo a magyar nézők véleménye eleve irreleváns.
    Most aztán lehetne vergődni azon is, hogy de hát a filmet a magyar állam a magyar adófizetők pénzéből finanszírozta, ezért igenis fontos a magyar nézők véleménye.
    De nem.
    A néző ugyanis a magyar filmgyártásban sosem számított, a Saul fia meg legalább (felül)teljesítette a vállalt célját.
    Az egész balhé legalább arra rávilágított, hogy lám-lám még a legideálisabb esetben sincs igazából értelme a jelenlegi alkotói hozzáállás mellett százmilliókat tolni a magyar filmgyártásba, ha végső soron azok érdeklődnek a legkevésbé az alkotás iránt, akik finanszírozzák.
    Utoljára szerkesztette: asgh, 2016.01.21. 10:57:31