• kvp
    #60
    Pont a lenyegrol nem beszel senki, hogyan lehet megoldani mernoki szempontbol. A nyomas kezelese szerintem teljesen masodlagos, mivel varhatoan olyan ertekre lenne beallitva ami gazdasagosan elerheto. Ha tul alacsonyra veszik, akkor a jarmu lebegteteset is meg kell oldani, mert nem tud a maga ala gyurt legparnan siklani, mig ha tul magasan akkor nagy lesz a surlodasbol adodo veszteseg.

    A fentiek alapjan a cso atmeroje es a benne halado jarmu atmeroje kozti kulonbseg is fontos. Letezhet olyan megoldas, ami osszegyujti az elotte levo (a jarmuvel 'szembe jovo') levegot es maga ala tereli emelesi celbol, ez volt az erdeti hyperloop otletben is. Nagyon kis nyomas eseten ez a megoldas viszont elveszti a felhajtoerot es kenytelenek mas, pl. magneses lebegtetesi rendszert hasznalni.

    Aztan ott van a japan valtozat, ami nagyobb atmeroju csovet es kisebb jarmuvet hasznal, ahol a levego nagyobb energiaveszteseg nelkul is eltolhato az utbol, akar legkori nyomason is, mig a meghajtasrol a maglev rendszer gondoskodik. Ebben az esetben ha a szabad levegon halad akkor limitaltabb a sebesseg, de alagutban (fold alatt, csoben) ritkithato a levego es novelheto a sebesseg az energiabefektetes novelese nelkul. A megoldas hatalmas elonye, hogy a jarmunek vannak gorgoi, tehat ha elmegy a magneses lebegtetes, akkor csuszas helyett lassulas kozben kepes gurulni. Hiba eseten pedig konnyu megszuntetni a kisnyomasu allapotot es olyankor a jarmu hasznalhat kihajlo fekezolapokat is a gyorsabb megallashoz, viszont a limitalt kompresszio es a jarmuorr kialakitasa miatt kepes lehet egy kisebb legretegen siklani, mielott leernek a gorgok. Megallas es nyomas ala helyezes utan pedig a kis jarmu/alagut keresztmetszet arany miatt ki lehet szallni belole az ajtokon es a szervizjardan ki lehet setalni. Ez a technologiat mar jo 30 eve fejlesztik es letezik belole egy emberek szallitasara alkalmas kiserleti palya is. (nemreg keszult el az uj jarmu, ez mar egy tobbkocsis szerelveny jacobs rendszeru maglev forgovazakkal)

    A hyperloop eseten is valami hasonlo az ami eletkepes lehet, mivel a kozel 1:1-es jarmu/alagut atmero tobb problemat okoz mint amennyit megold, sot igazabol semmilyen elonye nincs az olcsobb alagut (cso) kontrukcion kivul, ami viszont meghibasodas eseten csak problemat jelent, mig normal uzemben tobb, jelenleg meg megoldatlan problemat vet fel.

    ps: A kiirasban se a jarmuvek meghajtasara, se a megemelesukre, se a mukodesi modra nincs pontos megkotes, ami viszont gondot jelenthet ha csak a cso keszul el, de pl. az egyik megoldas aksirol hajtott kompresszort, a masik a jarmu ket vege kozti legnyomaskulonbseget, mig a harmadik kulso taplalasu maglev technikat igenyelne. (a jarmuvek komolyabb tesztek kozti atalakitas nelkul nem lennenek kepesek ugyanabban a csoben haladni) Szoval egy nagyon felkesz otletrol van meg szo, ahol meg az alapelvek sem egeszen tisztak.