• Skylake
    #1
    Anno az Apple-t kinevették az iparág képviselői, hogy mit akar az iPhone-al. Utána az iPhone letarolta a piacot, ma meg tulajdonképpen egyfajta szabvánnyá lett - minden más készülékgyártó kimondva vagy kimondatlanul ehhez, és általában az Apple telefonjaihoz és tablet-jeihez méri önmagát.

    Azonban autó tervezése és forgalomba hozatala véleményem szerint kolosszálisan összetettebb, mint egy annak technológiai bonyolultságához képest faék egyszerűségű készülék tervezése és előállítása, mint egy telefon vagy tablet, vagy bármilyen IT cucc. És a tervezés, gyártás és forgalomba hozatal komplexitása mellé bejönnek olyan tényezők, amelyek az Apple számára ismeretlenek, de az autóiparban igencsak ottvannak. Márkakereskedő, márkaszervíz-hálózat kiépítése, iszonyatos tőkét igényel. Megfelelés a rengeteg környezetvédelmi, biztonsági és egyéb szabványoknak, rengetegnek - óriási tőkeigény megint csak.

    Másrészt, biztosra vehető, hogy az Apple az autók prémiumkategóriájával kíván majd versenyezni, hiszen presztízse okán sem tehetné meg, hogy az olcsó, kis kategóriás tömegjárművekkel versenyezzen - ahol az olcsó árat az óriási darabszám kompenzálja. Az a pálya, amivel versenyeznie kell majd, a BMW, a Mercedes, az Audi pályája. Ezek pedig annyira erős és hozzá képest elképzelhetetlen innovációs fölényben lévő gyártók (nem ma kezdtek autót gyártani), hogy véleményem szerint az Apple-nek esélye sincs velük szemben, azzal a know-how-al szemben piacot szerezni tőlük. Pedig hányszor megpróbálták már mások, akik autógyárak, a Peugeot-tól, a Renault-on át, a Saab-ig és Volvo-ig, mind belebukott. Ehhez képest hol van az Apple? Még az ötlet is nevetséges!

    Attól, hogy mobiltelefont tudok gyártani, nem fogok tudni autót gyártani. Ez már nem az Apple játéktere, annál sokkal komplexebb, mint amit eddig csinált, és könnyen lehet, hogy a működési logikájuk óriási kudarcot fog vallani ebben a projektben. Én inkább valami adóügyi okosság fedőműveletének látom a dolgot - meg annak a beismerésének, hogy az Apple-nél noha fut a szekér, már látják, hogy ez nem fog örök időkig tartani: mind minőséget, mind funkciókat tekintve sokkal több versenytársuk van, mint mondjuk 2-3-5 évvel ezelőtt. Úgyhogy érthető részükről a kapkodás, meg a befektetők etetése autógyártásról szóló bejelentésekkel.