• molnibalage83
    #19
    A Navy nem a kezdteben rejtélyes harci gépveszteségek és az egy szárnyelhagyás miatt szállt ki. Az F-111B egyszerűen nem hozta a szükséges teljesítmény és megbízhatósági paramétereket, illetve kezelhetetlenül nagy gép volt a decken, meg volt vele más baj is.

    A VFX program gyermeke eltérő műszaki tartalommal, de részben megvalósította az célt úgy, hogy feladták belső fegyvertér kocepciót és egyéb engedményeket tettek. Az F-14 esetében a 6 db AIM-54 lényegében elméleti képesség volt, mert annyia lekorlátozta a CAP időt, hogy nem volt racionalitása és ennyivel vissza sem tudott jönni a deckre. Az meg nem volt alternatíva, hogy egy F-4E hatodába kerülő rakétát a tengerbe szórjanak, ha a CAP-nek nem volt célpontja...

    Tehát az F-111B 2db belső tér + 4 db szárny alatti AIM-54-ből maradt a 4 db külső függesztésű AIM-54, viszont a gép így kicsivel kisebb és könnyebb lehetet. A crew escape capsue is ugrott, cserébe kaptak jobb kilátást a gépből (klasszikus vadászként ez fontos volt, de a szélvédő kerete, még a korábbi generációt idézi) a tömeg spóroláson túl. Viszont még így is csak az Forrestal osztálytól felfelé volt használató, a régebbi hordozók számára túl nagy volt, azokon kisebb gépek szolgáltak. (Én legalábbis soha nem láttam F-14 alakulatot a Midway-en.)

    Az AIM-54 nélkül sem volt az F-14A a klasszikus dogfighter the az F-111B-nél azért fényévekkel jobban használható klasszikus vadászgépnek úgy-ahogy elment a fleet defender szerepkör mellett. (Bár erre egyesek szerint túl drága és kockázatos volt, inkább F-4-et és később Hornetet használtak volna erre. ) A RA-5 Vigilante kivonása után (egyesek szerint hiba volt, de hát egyfeladatos volt...) a TARPS konténerral a felderítő szerepkört is megkapta. Bizonyos szempontból jobb volt, mert légiharc rakétával önvédemi képessége is volt, de tudtommal az RA-5 teljesímény paraméterei felülmúlták a hatalmas konténerrel grasszáló F-14-ét. Az hogy a felderítő rendszer mit tudtodd, arról lövésem sincs a TARPS-szal összevetve.