#30
Akarod mondani Fourier. Az mp3 által használt pszichoakusztikai trükkök ennél jóval bonyolultabbak, mégis zenét komolyan hallgató emberek nem szeretik, mert rossz, van egy csomó hibája - a praktikussága mellett.
Vonaton, utcán sőt, háttérzenéhez stb. megfelelő; De ha előveszed a kedvenc albumaidat vagy egy új szerzeményt és tudatosan hallgatod, a zenére figyelve, akkor bizony az mp3 elvérzik. Sokakban talán nem is tudatosul, csak egyszerűen a gyengébb hangminőségű zenére való koncentrálás során enyhén ingerlékenyebbek vagy fáradtabbak lesznek, esetleg megfájdul a fejük.
Néhány emberben viszont igenis tudatosul, hogy a zene nem korrekten hallatszik: hiányzik egy csomó frekvencia, van helyette érdekes zaj, mindez öléggé korlátolt felbontásban.
Tartalomfüggő is a dolog, mert bár a fentiek érvényesek minden hangfelvételre, de klasszikus zene esetén hatványozottan (dzsessz, szellősebb akusztikus zenék, szóló játékok tekintetében is kritikus). Ott nüanszok szólnak bele abba például, hogy milyen tisztán érzékeljük a különböző hangszerek pozícióját. (A legtöbb elektronikus zenében ezek nincsenek is pontosan meghatározva. Konkrétan a Quantec Yardstick zengetővel sem lehet előállítani az igazi teret, az mindig mű lesz - ami nem baj. Alatta meg mosoda.)
Ha valaki komolyan, a zenére koncentrálva akar zenét hallgatni fölvételről, akkor elengedhetetlen a - sajnos - drágább, tudatosan válogatott hangrendszer.