• NEXUS6
    #26
    Ja én sem értek hozzá, csak szerintem meg meglehet csinálni. Ja és én meg vettem a fáradtságot és utána néztem (mert én ilyen perverz vagyok és így szokok fórumozni).
    Az SRB fő ernyóje 88-t-ára van méretezve és kb 1 t tömegű (az SRB üresen kb 60 t).
    A vízet 23 m/s sebességgel éri el, ami valóban jelentős. Helikoptereknél 6-15 m/s becsapódási sebességet nyelnek el szerkezeti elemek, ezen belül még a személyzet túlélését biztosítja.

    Utasgépnél mivel a törzs alsó része gyakorlatilag rendelkezésre áll az energia elnyeléséhez akár a 15 m/s fölé is mehetnek, de ezt akkor újra kel tervezni, meg kel erősíteni, az ernyő növelésére is van lehetőség. Egy A320-as 70-100 t közötti max felszálló tömeggel rendelkezik, egy A380-as viszont 600 t-ás batár dög.


    Egy utasgépnél így kb 5-15 t közötti tömegnövekedést jelent a dolog. Itt persze bejön az, hogy adott légitársaság nem arra játszik soha, hogy minden egyes repülésen minden egyes utas túléljen, hanem az esetleges baleset/katasztrófa költségei (pl. kártérítések, marketing javítása stb) arányban legyenek a bevezetett biztonsági intézkedésekkel.

    Az űrrepülőgépet is lehetett volna olyanra csinálni, hogy mind a Challanger, mind a Columbia katasztrófáját túléljék az űrhajósok, de a kockázat, költség mutatók nem azt muatták hogy megérné. Mondják ezt persze a hozzátartozóknak, illetve az űrrepülőgép történelmét ismerve a kockázatot láthatóan jelentősen alábecsülték. Minden esetre az orbiter személyzeti kabinja önmagában is elég jelentős szilárdsággal rendelkezett (az pusztult el gyakorlatilag legkésőbb), annak mentőkapszulakénti leválasztása megmenthette volna az űrhajósokat. Azonban ennek a rendszernek a későbbi bevezetése jelentősen növelte volna a költségeket.

    Utaskilóméterre vetítve a légiközlekedés meglepően biztonságos, viszont az utóbbi évek baleseteinek kb felénél egy ilyen mentő rendszer jól jött volna. Ez minden gépnél bevezetve, viszont irdatlan költséget jelent, persze az új gépek tervezésénél esetleg elő lehetne írni.
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2015.04.01. 11:06:23