• NEXUS6
    #22
    Azért összegezzünk a dolgokat: a Kármán vonal valóban az űr határa, de igazság szerint ez nem csak egy magasságot, hanem sebességet is jelent!
    Méghozzá kb. 28 000 km/h-t. Csak mert a definíció szerint ez az a sebesség, amely biztosítja, hogy ebben a ritka levegőben az adott magasságban történő repüléshez egy aerodinamika elven működő repülőgép szárnyán elegendő felhajtóerő ébredjen. Mivel ez a sebesség itt megegyezik az 1. kozmikus sebességgel ez azt is jelenti, hogy a szerkezet orbitális pályára áll, ergo már nem az aerodinamikai erők az elsődlegesek a repülése során.

    Ennek az egésznek akkor lett volna jelentősége, ha az űrhajózás evolutív módon a repülés folytatásaként jelenik meg, és mondjuk a repülőgépek 50-es években tapasztalt fejlődését előrevetítve azt mondjuk, hogy 70-re már elkészült volna olyan repülőgép, amely ezeket a feltételeket teljesíti. Ilyen végül is, inkább pénzügyi és kevésbé technikai okok miatt a mai napig nem készült el, de ez a definició megalkotásánál nem volt előre látható.
    Mint ahogy az sem, hogy a rakétatechnika beelőzi e tekintetben a hagyományos repülőket és a mai napig max tervek szintjén léteznek olyan repülőgépek, amelyek képesek LEO pályát is elérni. (A Space Shuttlet nem számítom ide, mert az egy rakéta volt, amire ráaggattak egy aerodinamikai elveken kormányozható busz méretű leszállóegységet, nem használta felszálláskor sem a levegő felhajtóerejét, sem a légkör oxigénjét hajtóanyagként.)
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2015.02.26. 10:56:41