-
Józsibácsi #18 Nem sok értelme van ezt boncolgatni, mert ez nem képzőművészeti főiskolai szigorlat. A műfajok ill alműfajok közti határok el- ill. összemosód(hat)nak. És túl nagy jelentősége nincs. Azonban az hogy vérbeli RPG valami, mégis csak egy rang. Méghozzá nem kis rang, és nem is sok játék mondhatja el magáról, hogy méltó eme besorolásra.. pusztán ezért merészeltem kötekedni. bocsánat érte ha megbántottalak hogy a tudatlanság tört fényét vetítettem netán esetleg természetesen tévesen és balga mód rád.. ;)
Leginkább tehát véleményt írtam. De ha már kérdezed a véleményem további bontásban hát legyen... X)
Először is a klasszikus RPG szigorúan fantasy. Alfa és omega. A sci-fi RPG már az ős kizárólag fantasy RPG-től vette át az rpg elemeket. Ettől persze még lehet jó. Azonban, én egyetlen egy sci-fi rpg-ről tudok, az is inkább Cyberpunk, de végül is sci-fi; és ez a Fallout. Az összes többi sci-fi RPG-nek titulált játék, mind ugyanúgy, mint alant elemezgettem, rpg jellegű sci-fi akció-kaland játékok csupán és nem mondható rájuk kategorikusan hogy RPG. Namost a Fallout érdekessége viszont az, hogy a Bethesda fejlesztette ugyebár, akik az Elder Scrolls RPG-t, igen, az bizony vér-RPG is csinálták. Azaz lényegében saját magukat másolták, hogy némi képzavarral éljek. Csináltak egy remekbeszabott RPG saga-t és annak árnyékaként, az egészet átültették némi lájtosítással sci-fibe.. Azonban a Fallout még így is épphogy de mondjuk, hogy RPG, legalábbis a leg-RPG-sebb, a sci-fi-rpg-nek titulált, akció-kalandjátékok közül.
A gothic, Risen és Witcher, mint már írtam, rpg jellegű fantasy akció kalandjátékok. Tübb okból is, de a legfőbb ok, a karakter választás hiánya. Mindegyik játék fix főszereplős, még annyit sem módosíthatsz rajta, hogy nemet választasz. Nos kérlek már itt meg is dőlt, csak eme egy dolog miatt a gama RPG mivolta. Tekintve hogy az RPG-ben alfa és omega, hogy az elején karaktert választunk, nemet, kasztot, alap skilleket, arcvonásokat és ugyebár a kidolgozottabb RPG-kben még a fanszőrzet sűrűségét és színét is beállíthatom kedvemre, azaz (viszonylag) EGYEDI KARAKTERT KÉSZÍTHETÜNK. Amely játékban ez nincs, hiába a rolling, hiába a valósidő (nos itt a másik hogy az igazi RPG-ben igen kidolgozott valós idejűség van, míg említettekben vagy nincs is, vagy csak minimális kihatása van a játékmenetnek, lényegében annyi jelentősége van, hogy most éjjel van meg nappal, és hogy hanyadik napján vagyunk kalandnak, slussz passz.. míg egy RPG-ben az időtényező igen fontos, akár ki is futhatunk az időből bizonyos küldetésekben stb), tehát karaktergenerálás és valósidejűség; aztán karakter fejlesztés (melybe ugyebár a skilleken túl a felszerelés fejlesztés is benne van), igen primitív mind a Gothic-ban, Risen-ben és Witcher ben is. Egy RPG kb 100x komplexebb módon kínálja a ezeket, elveszhetsz bennük (szerintem néha már feleslegesen és zavaróan túl is bonyolítják, de ez ízlés dolga, mindenesetre ez is RPG alapjellemző) Egy rpg jellegű akció kalandjáték meg ad egy lebutított, lájtos, primitív, az RPG-kre hasonló fejlődési fejlesztési rendszert, mind a karaktered attributumai, mind felszerelése terén (ami persze nem baj sőt,. én speciel jobban szeretem, mert a hardcore RPG-s túlkomplikálás zavar); amúgy pont ez a lájtosítás az rpg jellegű kaland akciójátékok sikerének egyik titka, mert ki a rossebbnek van ideje energiája, kedve (mikor van másik ezer játék amit lehetne tolni) fél évig farmolgatni egy RPG-ban... Hát kevés és egyre kevesebb fanatikus hardcore RPG-snek (akik többségének mellesleg tök mindegy a grafika minősége, azaz a látvány is szinte - ők persze főleg MMO-znak nyílván). Egy szó mint száz, az igazi RPG nagyon széles mozgásteret és variabilitást biztosít a karaktered jellemzőiben, és viszonylag egyedi karakterrel játszhatsz, mig az rpg jellegű kalandjátékban minimális a választék (Two Worlds) vagy egyáltalán nem is választhatsz és fix a karaktered. Lehetne persze még hosszan elemezni a két műfaj közti különbséget, de szerintem ennyi már elég.
A Sci-fi RPG, az egészen pontosan: sci-fi RPG. Azért mert az RPG alapvetően fantasy. Az ős RPG és a hardcore RPG az fantasy. A sci-fisítés később jött, hogy valamit variáljanak, változatosabbá tegyék. És az RPG rajongók igencsak megoszlanak, de szerintem a többség úgy véli, hogy az igazi vérbeli RPG csakis a fantasy. Ezért aztán nincs értelme annak hogy fantasy RPG valóban, tehát akár ki is hagyhattam volna a kategorizálásból, és elég lett volna ha azt írom hogy rpg jellegű akció kaland játék... node mindegy... remélem kielégítettelek... ;-D (és ne feledd ez sima vélemény, nem szakvélemény, nem ex cathedra okoskodás, csupán az én kis magánvéleményem, ezért kéretik ha lehet nem hisztizni, meg lehülyézni, mindenkinek van joga magánvéleményhez és akár tévedni is abban, ha úgy alakul)