• w123
    #6
    Hát, ez valóban rendkívül innovatív, és ez eddig tényleg soha senkinek nem jutott eszébe......

    A hajócsavar meg alkalmasint csőlégcsavar, a légcsavarvégekkel passzos gyűrű csökkenti a légcsavarvégeken fellépő áramlási veszteséget. Elvileg. Csak aztán ki szokott derülni, hogy azért annyival nem, mint amennyivel a plusz tömeg és légellenállás ront a képen. Ezen felül a gyűrű tartja a légcsavarszélben az X alakban elhelyezett kormányfelületeket.

    A szárnyba épített ventilátor koncepciója és problémái hasonlóak a billenőrotoros konvertriplánok - V-22 - esetében tapasztalhatóakkal. Elsőre jól néz ki, csak amikor üzembiztosra kell megépíteni, kereszthajtásokkal, akkor hamar kiderül, hogy nem buli. Mindemellett, az egy funkciós szerkezeti elemek nem nyerők a tömegkritikus repülésben, itt a szárnyventillátorok csak a fel és leszállás időtartamában működnek, repülés közben holt terhet jelentenek. Nem véletlenül lett a V-22-es olyan, amilyen, a felszállásra és utazásra egyaránt használható eszköz előnyei meghaladták a hajtóművel együtt billentés és a kereszthajtás hátrányait. Aztán majd az üzemeltetési tapasztalatok elmondják, valóban így van-e.